» Supergod och nyttig ostkaka!

För ett tag sen gjorde jag en sån här god, nyttig och dessutom proteinrik ostkaka. Godast är det med jordgubbssylt och grädde till, men känner man inte för att vara fullt så onyttig så funkar det aldeles utmärkt  med färska- eller upptinade jordgubbar!

Ingredienser:

2 ägg
1 äggvita
2 msk socker
1/2 dl skållad mald mandel
2 msk vetemjöl
350 gram keso mini
1 1/2 dl mjölk

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker poröst. Rör ned mandel, vetemjöl och keso. Blanda till sist i mjölken. Häll smeten i oljepenslad ungssäker form. Grädda långt ner i ugnen tills kakan stannat och fått färg, ca 50 minuter.

92608-859


» issa

åh va gott! måste prova! synd att det är bara jag som tycker om ostkaka här hemma.. men men..;) går den o frysa tror du?

2007-01-14 // 23:09:18
» issa

förresten.. hur maler man mandel? är jag korkad nu?:P

2007-01-14 // 23:10:16

Issa: Jag skulle inte tippa på att den går att frysa.. keson kan nog bli lite skum om den blir fryst.. Mandeln mal man med en mandelkvarn. Har man ingen så kan man hacka den länge i en matberedare eller hacka den superlänge för hand.. Jag tycker faktiskt att det blir godare om det är lite mandelbitar i så jag brukar hacka i några extra!

2007-01-15 // 13:04:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback