» Hemmagjorda hamburgare med klytpotatis



Igår bjöd jag Joel på hemmalagade hamburgare (burgarna och bröden) och jag tror bestämt att de gick hem! =) Joel la kommentaren "till och med finare än på McDonalds" Öhhh.. Sen när blev burgaran på McDonalds fina lixom? Han rättade sig snabbt dock och la till "ja, alltså som de ser ut på bilderna" *haha* Nice save! ;o) Fräschare och godare än på donken var de iaf definitivt! =) Klytpotatisen har jag kryddat med massor av Santa Marias grillkrydda och kört i ugnen i 25 minuter på 225 grader (och rört om emellanåt).

När man äter hamburgare på restaurang så får man nästan alltid ketchupen och dippen i en liten skål vid sidan av. Gillar detta koncept skarpt! På så sätt så slipper man få sås på oönskade ställen (misstolka icke! ;o). Grävde iaf fram mina små ljusskålar i glas som jag köpt på Ikea, dessa passade perfekt för ändamålet =)

Recept på hamburgebröd
Ingredienser till 10 st:
25 g jäst
25 g smör
2,5 dl mjölk
0,5 tsk salt
1 tsk strösocker
7 dl vetemjöl
sesamfrön

Tillagning:
1. Smält smör, häll på mjölken och värm allt fingervarmt.
2. Smula ner jästen i en bunke. Häll på lite av degspadet och rör ut det med jästen.
3. Häll på resten av degspadet, saltet, strösockret och nästan allt vetemjölet. Arbeta ihop till en smidig deg. Låt jäsa i ca 40 minuter.
4. Ta upp degen på ett mjölat bakbord och knåda den.
5. Dela degen i 10 delar och forma dem till runda bullar.
6. Häll sesamfrön på en tallrik och tryck ner varje bulle i den.
7. Lägg över dem på en bakplåtspapperklädd plåt.
8. Platta till dem ganska mycket och låt dem sedan jäsa i minst 20 min.
9. Sätt ugnen på 250 grader.
10 Grädda hamburgerbröden i 7-8 minuter mitt i ugnen.
Låt svalna under bakduk.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback