» KLADDKAKA MED KANEL & KARDEMUMMA FUDGE



Sabina hade gjort den här kladdkakan till sitt 30-års kalas och jag föll pladask för den! Otoligt god och exteremt mättande. Den ovan gjorde jag till jobbet som "hej-då-fika" för att jag ska sluta. Jag gjorde 1½ sats i en rätt stor pajform och den räckte till 25 pers. 


Ingredienser:

2 st  ägg 
3 dl  strösocker 
1,5 dl  vetemjöl 
1 dl  kakao 
1 tsk  vaniljsocker 
0,25 tsk  salt 
100 gram  smör, smält 


Fudge:

1,5 dl  vispgrädde 
1 tsk  honung 
2 st  kanel 
1 tsk  kardemumma
200 gram  mjölkchoklad 


valnötter eller annan valfri topping


Gör så här:

Vispa ägg och socker. Blanda de torra ingredienserna i en skål och vänd ner i äggvispet. Smält smöret och rör ner det.


Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbara kanter (24 cm i diameter). Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, cirka 20 minuter. Låt kallna.


Koka upp grädde, honung och kryddor. Ta bort kastrullen från värmen och låt det stå och dra i 10 minuter. Koka upp grädden igen och blanda i den finhackade chokladen. Rör tills fudgen blir slät och bred sedan ut den kladdkakan. Dekorera med tex valnötter. Ställ in i kylen att stelna.


Serveras med lättvispad grädde.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback