» JULIGA CAKEPOPS

I förrgår var Jossan här och julbakade. Hon är minsann julgodis ansvarig där hemma så jag assisterade henne lite :o) Mysigt var det och vi svängde ihop en massa godsaker, bl a vaniljfudge, bountykulor och cakepops. Cakepops är vansinnigt lätt och att göra, men jag har modifierat receptet lite sedan sist då smeten blev lite lös. Jag har lagt till cirka 1/3 sockerkaka och minskat ner på mängden färskost. Nu hade vi ingen sockerkaka till hands, men jag grävde fram två semlebullar ut frysen som vi använde inkråmet av. Den här gången blev den en tämligen fast och smidig deg! Faktum är att det var så roligt att göra cakepops så jag gjorde ytterligare ett gäng som jag tänkte ta med  mig till "fredags fikat" på jobbet imorgon. :o)




Ingredienser:
1 paket kladdkakeballerina
100 gram färskost
1/3 sockerkaka (eller liknande)
200 gram smält choklad

strössel
grillpinnar

Gör så här:
Stoppa ner kakorna i en matberedare och mixa tills de blivit finfördelade. Tillsätt sedan sockerkakan och fortsätt att mixa till den blivit finfördelad. Tillsätt färskosten och fortsätt mixa till du får en smidig degliknande klump. Blir degen för lös så kan du tillsätta lite mer sockerkaka. Blir den för hård så tillsätter du bara lite mer färskost. Låt degen vila i kylen i en havtimma innan du rullar bollar som du sedan trycker en halv grillpinne igenom. Tryck den hela vägen igenom så den sitter fast ordentligt. Låt vila i frysen 30 minter. Doppa cakepopsen sedan i smält choklad av valfri sort. Dekorera direkt med något fint strössel.




Desa ser vi fram emot!!!!

2011-12-21 // 17:33:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback