» KYCKLING OCH CURRY PAJ

Igår på jobbet så pratade vi paj och jag kom på att det var himla länge sen jag åt det så när jag kom hem så slängde jag ihop en. Här kommer receptet:

Deg:
75 gram margarin
1½ dl vetemjöl
1½ dl grahamsmjöl
½ tsk salt
4 msk vatten
 
2 kycklingfileér
1 stor röd paprika
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
2 dl creme fraiche
2 ägg
2 dl mjölk
ost
curry, chili, salt och peppar
olja att steka i
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Finfördela mjölet och saltet i margarinet. Tillsätt lagom mycket vatten och knåda ihop till den deg. Kavla ut degen och täck pajpormen det. Picka några hål i pajskalet och klä kanterna med aluminiumfolie. Grädda pajskalet i 15 minuter. Hacka kycklingen. Hetta upp en stekpanna och fräs någar teskedar curry i nån minut innan du lägger i kyckling. Tag ut pajskalet och lägg i den färdigstekta kycklingen. Hacka paprika och lök och stek det i olja tills det blir mjukt och lägg sedan över det i pajformen. Blanda creme fraiche, mjölk, ägg pressade vitlöksklyftor, curry, chili, salt och peppar i en skål och slå detta över pajen. Strö över ost. Grädda pajen i ca 20 minuter tills fyllningen stannat och pajen fått en fin färg.



» Tobbe

Tackar för receptet, kanon gott!

2011-05-03 // 19:15:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback