» DEVIL'S FOOD CUPCAKES

Här kommer ett recept på riktigt mustiga, fuktiga och härligt chokladiga muffins! Jag hittade receptet hos den här tjejen. Och de blev verkligen fantastiskt goda. Jag modifierade receptet en aning och la till hackad choklad och bytte ut citronsaften mot citronsyra. MUMS!



Ingredienser:
4,7 dl vetemjöl
2,4 dl kakao
1½ tsk bikarbonat
½ tsk salt
160 g osaltat smör, mjukt
3,6 dl farinsocker
1,2 dl socker
3 stora ägg, rumstempererade
3,6 dl mjölk
1 krm citronsyra (finns i kryddhyllan)
2 tsk vaniljsocker
200 gram mörk choklad

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.

Häll upp mjölken i en skål och tillsätt citronsyran. Låt stå tills den ska blandas i smeten. Den kommer att bli lite tjockare.


Blanda mjöl, kakao, bikarbonat, vaniljsocker och salt i en bunke.


I en annan bunke, vispa smöret smidigt. Tillsätt farinsocker och strösockret och vispa tills det är fluffigt. Tillsätt äggen, ett i taget och vispa smeten slät mellan varje ägg.


Hacka chokladen och blanda den i smör- och äggblandningen. Tillsätt hälften av mjölken och rör smeten slät. Tillsätt mjölmixen och rör smeten slät. Tillsätt sist redan av mjölken och rör smeten slät.


Fyll cupcakesformarna till 3/4. Grädda i cA 25 minuter.



» Fia

Guu så goda dom ser ut!

2011-06-21 // 20:01:24
» Mari

Åh så mumsigt! Går de att jämföra med McDonalds chokladmuffins, om du har ätit dem nån gång? Jag är nämligen ute efter något liknande som McD:s men har hittils inte lyckats hitta ett bra recept.

2011-06-22 // 21:54:53
» linda

Mari, Jag är oxå helt frälst i McDonalds chokladmuffins och jag har försökt hitta ett recept som liknar dessa väldigt länge. Ofta blir det lixom för torra. MacDonalds är fuktiga utan att vara degiga på nåt sätt. De här muffisarna kom faktiskt rätt nära. Inte exakt som de på McDonalds men definitivt de godaste jag gjort! Så testa vettja! :o)

2011-06-23 // 07:53:14
» Maja

Tusen tack för recetet! Jag har provbakat nu och tycker banne mig att de blev identiska med McDs variant. :D

2011-06-23 // 21:52:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback