» CHOKLADBISCOTTI MED MANEL OCH VIT CHOKLAD

Hej på er! Igår bläddrade jag igenom lite bakböcker i jakt på något att baka till Joels kursavslutning. Jag fastnade för de här biscottisarna som jag gjorde igår och för en chokladkaka med rivet citronskal, denna står nu i ugnen och jag håller tummarna för att den inte sjunker ihop! Alltid lika nervöst tycker jag :o( Här kommer receptet på biscotti som jag hittade i en bok som heter "Himlagott". Kanska ska tillägga att den blev väldigt mustiga och goda! :)

Ingredienser:
100 gram mörk choklad
100 gram mandel
200 g mjöl
1½ dl kakao
1½ dl socker
3/4 tsk bakpulver
½ tsk salt
3 ägg
1 tsk vaniljsocker

100 gram vit choklad

Gör så här:
Hacka chokladen. Skålla mandeln och rosta den sedan torr i en strkpanna. Blanda mjöl, kakao, socker, bakpulver, hackad mörk choklad och salt. Tillsätt äggen och vaniljsocker och mixa till en deg. Gorvhacka mandel och lägg den tillsammans med lite mjöl på ett bakbord. Häll upp degen och knåda in mandeln. Forma degen till tre rullar, tjocka som en femkronor. Rulla dem i lite mjöl och lägg över em på en plåt klädd med bakplåtspapper. Grädda i 190 grader i cirka 15 minuter. Skär upp i sneda bitar medan de fortfarande är varma. Lägg dem på sidan på plåten och låt de torka till på eftervärmen. Smält den vita chokladen och ringla den över biscottin när de kallnat.



» Åsa

Vilken fin blogg du har,helt underbara bakverk.

2011-05-24 // 15:35:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback