» VANILJFUDGE EXPERIMENT #1

I år så har jag bestämt mig för att hitta eller hitta på ett recept på vaniljfudge som smakar precis som den man kan köpa på marknader! Igår gjorde jag första försöket. Resultatet blev gott, men jag är ändå inte helt nöjd. Smaken var väldigt lik, konsistensen blev oxå helt ok, MEN den kunde varit lite segare och sen vill jag inte känna några sockerkristaller när jag biter i den. I receptet så stod det att man skulle slå med en träsked i smeten tills den svalat till en tjockare konsistens så det gjorde jag. Sen googlade jag lite och då verkar det som man man ska låta smeten svala till 50 grader utan att röra alls i den så det ska jag testa i eftermiddag :o)

Ingredienser:
375 gram florsocker
198 gram kondenserad mjölk
100 gram smör
5 ml vaniljessens

Gör så här:
Blanda alla ingredienser i en kastrull. Koka upp till 116 grader på ganska låg värme och rör så lite som möjligt i smeten, men se upp med så att den inte bränner i botten. När smeten nåt 116 grader dra av den från plattan och slå den med en träsked tills den nåt en tjockare konsistens. Häll då över den i en form med bakplåtspapper som du penslat med en neutral olja. Låt svalna och skär sedan i bitar.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback