» MAMMAS ÄPPELKAKA MED SMULIG TOPPING

Vi har massor av äpplen i trädgården och jag har inte bakat äpplekaka en enda gång i år än. Skandal! :o) Så igår svängde jag ihop en som jag tog med mig till jobbet idag. Jag hade nästan glömt hur gott det var med äpplen så nu i helgen så får det nog bli en riktigt smulpaj dessutom!


Hmm.. den ser kanske lite skum ut på bilen, men den var faktiskt riktigt saftig och god med lite knaprigt på toppen! :o)



Ingredienser:

4 dl vetemjöl
2 dl socker
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kardemumma
2 dl mjölk
50 gram smält smör
3 stora äpplen

1½ tsk kanel
2 msk socker

Smuldeg:
50 g rumstempurerat smör
2 dl havregryn
½ dl vetemjöl
½ dl hackade hasselnötter
1 dl strösocker

Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund form, ca 22 cm i diameter. Smält smöret. Blanda mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker och kardemumma. Häll i mjölken och smält smör. Blanda väl. Häll smeten i formen. Skala äpplena och skär dem i skivor. Tryck ner dem tätt i två cirklar i smeten. Strö över kanel och strösocker. Blanda alla ingredienser till smuldegen och fördela den jämt över kakan. Grädda på andra falsen i cirka 40 minuter.



» Fia

Den där såg farligt god ut!

2011-09-21 // 22:38:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback