» JULSTRUMPA

Förra året så köpte jag tyg och mönster på Soff och Stil till en julstrumpa. Det blev dock aldrig av att jag sydde någon. I lördags så fick jag syn på mönstret igen och fick då för mig att sy en strumpa.
 
 
Det var så himla lätt och roligt så i söndags så sydde jag fem stycken till *hehe* Nu vet jag ju inte riktigt vad jag ska göra med dem, men jag får väl ge dem till några snälla barn i julkapp :o)
Tyget med röda stjärnor är en gardin som jag köpte på loppis för en tia. Även juteväven är köpt på loppis, men jag tycket nog allt att den strumpan blev lite väl styv och tråkig. Men den kanske blir roligare med lite färgtryck på sig *hmm*
 
Först så klipper man till två tygbitar till själva strumpan. Det är ju inte så himla noga att formen blir precis så här så man kan gott rita  en strumpform på frihand som man tycker är fin. När strumpan är ihopsydd och klar så klipper man till den röda kanten. Viktigt att tänka på är att bandet ska vara tillräckligt långt för att passa runt strumpan. Klipp även till ett band på 5 cm till att hänga upp strumpan i.
 
Plocka fram strykjärnet och vik in 1 cm på långsidorna på hängöglan. Vik den sedan på mitten och stryk. Kantbandet viker du upp 1 cm på ena sidan och stryker.
 
Sy på maskin på båda sidorna av hängöglan (syns på bilden nedan). Montera ihop delarna som på bilden ovan. Rätsidan av kantbandet läggs mot avigsidan på julstrumpan. Vikningen på kantbandet ska vara nedåt. Stoppa in hänöglan emellan mitt i bak där sömmarna möts. Sy fast upp till med 1 cm sömnsmån. Vänd strumpan ut och in och vik ner den röda kanten. Sy fast den i nederkant så nära den kanten du törs. Klart!
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback