» BILDER FRÅN TANZANIA DAG 6-7

Dag sex var sist dagen i tält lodgen och innan vi begav oss till Seronera hotel så passade vi på att ta en gruppbild. Vi var 17 stycken svenskar som reste tillsammans fördelade på 3 bilar. Vi kände inte varandra innan, men efter 16 dagar tillsammans så var vi rätt bra bekanta.

Seronera hotell var rätt coolt då de integrerat det med klippblocken! Kan inte vart lätt att konstruera!. Från att ha bott i tält i två nätter så kändes det som rena rama lyxhotellet!

Det ar fin utsikt över Serengeti från hotellets terass.

Efter att vi checkat in så besökte en plats där Masaierna tidigare hållt till vid högtidliga tillfällen.. eller hur man nu ska uttrycka sig. Jag var jätte jättestark och lyfte en stor sten ;o)

Den här stenen användes till att påkalla uppmärksamhet. Om man tjongade en sten mot den så lät den som en kyrkklocka :o)

Vi tittade på grottmålningar som Masaierna gjort. Fast cyklen uppe till höger avslöjar att de inte var speciellt gamla. Det eller så kunde de spå in i framtiden.

På väg ut ur Serengeti så såg vi en lejon som käkade på en zebra. En bit ifrån låg utterligare fyra, fem lejon och väntade på sin tur. Gamarna hade förmodligen tröttnat att vänta för de syntes inte till.

Väl tillbaka på Highview hotel så väntade middag och lite lokal underhållning :o)

Dag sju så begav vi oss till Ngorongoro kratern, än en gång så var vi tvunga att checka in innan. Den här gången så glömde vi stänga dörrarna till bilen så när jag och en annan kvinna satt och väntade i bilen i så skuttar två stora babianer in. Jag blev lite paff och visste inte riktigt vad jag skulle göra. De har ju rätt vassa tänder så jag ville inte göra mig ovän med den så jag gjorde läskiga ljud och vifftade med änderna då makade de sig ut ur bilen utan att göra sig någon större brådska *hehe*

Efter cirka en timmes bilfärd så var vi framme vid nedfarten till Ngorongoro kratern. Kraten har uppkommit efter att vulkanen kollapsat och den är 610 meter djup och ytan där nere är 260 km2. Tycker det lite kul att de hela tiden sa att den var 610 meter djup. Bergskammen runt den är ju mäkta ojämn så det måste ju bero väldigt på vart man mäter vilken höjd man får ut. Nåja :o).

Det första vi ser när vi kommer ner i kratern är två lejon som parar sig. Tydligen så gör de det en gång i kvarten i tre dagar för att verkligen vara säkra på att det ska bli något.

I kratern såg vi massor av gnuer och zebror.

Hyenor strök omkring..

I kratern finns en stor saltsjö där 1000-tals flamings höll till.

Vackert rosa.

I Ngorongoro kom vi lejonen som närmast.

Lejonen var inte ett dugg rädda för bilarna utan utnyttjade dem snarast..

... till att komma undan solen!

Vi såg även noshörningar i Ngorongoro, men på väldigt långt håll.

En lejonfamilj!

Vacker lejonhane.

En vårtsvinsfamilj :o)

Vårtsvin står på knä när de äter. Jag får står dem verkligen, benen är ju verkligen sjukt långa *hehe*

Vår enda gepard på hela resan. Långt bort, men den räknas! ;o) Den var sötare och inte alls lika mäktig som man brukar se dem på tv.

På väg ut ur kratern.

Kratern från bergskammen. Makalös utsikt!

Panoramabild över kratern.

» Anna

Jättefina bilder och vad många flamingos