» KLADDKAKEGLASS

En fjärdedel av kladdkakan jag bakade i fredags fick medverka i den glass jag gjorde i lördags. Det blev en chokladglass med kladdkakebitar i. Väldigt smaskig om du frågar mig och mina vänner! Till och med godare än cookie dough glassen jag gjorde för ett tag sedan :o)
 
Ingredienser:
½ vanlijstång
1½ dl mjölk
1 dl vispgrädde
1 msk honung
3 ägggulor
! dl strösocker
60 gram hackad mörk choklad
 
Gör så här: Dela vaniljstången på längden och skrapa ut fröna. Koka upp grädde, mjölk, honung, vaniljstång och frön i en kastrull. Dra av kastrullen från plattan. Vispa ägggulor och socker pösigt. Häll den varma gräddmjölken över äggen i en jämn stråle samtidigt som du vispar. Häll tillbaka allt i kastrullen och värm till 85 grader till blandningen tjocknat. Om den kokar så kan det tydligen bli äggröra. Min glasskräm började koka lite, men jag märkte inte av någon äggrör så det kanske inte är så petnoga ;o) Tag av glasskrämen från värmen och rör i den hackade chokladen. så att det blir en jämn smet. Kyl av och kör sedan i glassmaskinen tills du får önskad konsistens. Blanda försiktigt i en fjärdeldels kladdkaka som du skurit i små bitar. Häll över i en form och låt stå i frysen minst en timma.
 
 


» Fia

Men guuu så gott!

2012-07-02 // 20:08:14
» Åsa

Ojojoj, vad goooott det ser ut!!!

2012-07-03 // 09:54:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback