» GELATO AL CICCOLATO

Igår inveg jag min glassmaskin. Jag testade att göra två olika smaker, var av den här chokladglassen var den ena. Jag måste säga att jag är mycket nöjd med resultatet. Den blev krämig och mustigt chokladig! Dessutom så var den väldigt enkel att göra. Jag kommer definitivt att testa den fler gånger!



Ingredienser:
90 g socker
40 g kakao
2 msk maizena
2 dl standardmjölk
2 dl grädde
80 g Marabou Daim (kan uteslutas)

Gör så här:
Blanda socker, kakao och maizena i en kastrull. Häll över grädden och rör tills allt är löst. Tillsätt resten av mjölken och värm under omrörning på ganska svag värme tills blandningen tjocknat till en kräm. Rör ordentligt i botten, krämen bränner lätt fast. Ställ i vattenbad, rör då och då tills krämen svalnat. Hacka daimen och rör ner den i chokladsmeten. Kör den svala/kalla krämen i glassmaskin till önskad konsistens och häll sedan över den i en låda som du ställer i frysen.


Trackback