» TIDNINGSTÄLL MED GRIFFELTAVLA



Då var den klar, tidningstället/ griffeltavlan. Tanken är att posten ska placeras i hyllan och inte bli liggandes på bänken i köket. På griffeltavlan kan man skriva upp sånt man behöver handla eller annat som kan vara bra att komma ihåg :o) I facket längst ner finns plats för kritor och sudd.

Hyllan var inte speciellt svårt att göra. Först sågade jag till bitarna i MFD för att sen puttsa till dem, limma och skruva ihop alltsammans.

Det klurigaste var att måla hyllan och att komma åt inne i hyllorna. Självklart så hade man kunnat måla den innan man satte ihop den, men jag ansåg att det ändå inte skulle synas om man inte kom åt längst ner i hyllorna. Hyllan är målad med ett lager grundfärg och två lager lackfärg.

För att få tavelfärgen (som jag köpt på Biltema) att fästa så slipade jag ytan där jag ville måla och maskerade med tejp. Ovan hittar ni ritningarna. Innan jag började snickra så ritade jag upp hyllan i CAD. Väldgt praktiskt då man slipper tänka så mycket när man väl har börjat snickra. Ritningen till sidorna skrev jag ut i skala 1:1 för att lätt kunna rita av formen. Det som inte är med på ritningen är listen längst ner på hyllan, men den är nästan lättast att mäta upp när man väl skruvat ihop hyllan.

För att sätta upp hyllan på väggen så var jag på Specialbeslag på Hisingen och köpte utanpåliggande hängbläck som jag skruvade fast på baksidan av hyllan.


Trackback