» UTKILNINGSTÅRTA

Idag hade jag med mig en utkilningstårta till jobbet. Under den vita dekorfondanten så gömmer sig ner i från och upp en kladdkakebotten, ett lager hallonmousse, chokladsockerkaka, jappfluff och ytterligare en chokladsockerkaka. Tårtan är spacklad med marängsmörkräm och täckt med dekorfondant. Gillar denna fondant från Strössel och Annat då den inte smakar så konstgjort, men samtidigt så är den väldigt enkel att jobba med. Blommorna är gjorda av samma fondant som jag blandat lite CMC. Penslade är de med pärlemoskimmer och i mitten har jag satt en vit sockerpärla. Mönstret är spritsat med kristyr som ni finner receptet på nedan :)



Kristyr:
ca 4 dl florsocker
1 äggvita
1 krm ättiksprit

Gör så här:
Vispa samman ingredienserna. För att få till en riktigt bra konsistens kan du behöva vispa ganska länge. Det ska bildas rejäla toppar när du drar upp visparna ur kristyren, då är den lagom tjock. Tänk på att du kan behöva justera måtten i recepten. Jag brukar alltid få anpassa mängden florsocker något då det hänger på hur stor äggvitan är osv. Gå på känsla helt enkelt och pröva dig fram.



Jappfluff -räcker till ett lager tårtfyllning på en normalstor tårta

2,5 dl grädde
2 st dubbeljapp

Gör så här:
Värm grädden och japp på spisen till jappen smält helt. OBS! Grädden får EJ koka! Tag av från spisen och sätt kallt, minst fem timmar men gärna över natten. När grädden är riktigt kall vispar du med elvisp som vanlig grädde tills det blir tjockt och fluffigt.

Hallonmousse:
1,5 gelatinblad
170 g hallon
½ dl socker
1 msk vatten
2,5 dl vispgrädde


Gör så här:
Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter. Lägg hallon, socker och vatten i en kastrull och låt det småputtra i några minuter. Mosa hallonen mot kanten så att de släpper ifrån sig så mycket saft som möjligt. Passera hallonen genom en sil, försök få ut så mycket "saft" som möjligt ur hallonen. Till slut ska det bara vara fröna kvar. Ta upp gelatinbladen ur vattnet och krama bort vattnet. Lägg dem i hallonen och rör om tills gelatinet löst sig. Ställ åt sidan och låt svalna lite. Under tiden vispar du grädden. Vänd sedan ner hallonen i grädden tills allt är blandat.
Nu är moussen färdig, men låt den vila i kylen någon timme så att den stelnar till lite.


Bra hjälpmedel när man gör tårtor är en silikonmatta att kavla ut fondanten/sugerpasten på. Denna är köpt på Ikea och funkar super. Som mjöl brukar jag använda maizena majsmjöl vilket är väldigt bra. För att släta till tårtan så har jag en smoother för att skära bort överflödet så använder jag mig av en helt vanlig pizzaskärare. Att ställa tårtan på en snurrande ostbricka gör dessutom jobbet ännu lättare då man spcklar, skär och dekorerar.



» Liza

Men gud vilken tårta!! Vad duktig du är! Hade lätt anställt dig om jag skulle gifta mig :) Tror du att tårtan är god utan sockerpastan? Är så sugen på att prova den men orkar inte jobba med sockerpasta. Kan man göra hela tårtan och sluta efter hallonmoussen, tror du det kan bli gott? för marängsmörkrämen är väl mest till för sockerpastan? Kram

2012-05-15 // 20:49:55

Oj, såg nu att det sista lagret visst va fluffet :) Kan man avsluta med det, kanske till och med smörkrämen ovanpå och sen bara dekorera den med lite frukt? Är inte riktigt så händig som du är :)

2012-05-15 // 20:51:56
» Linda

Hej Liza! :) Sista lagret är faktiskt en skiva chokladsockerkaka. Visst kan du slippa både marängsmörkrämen och sockerpastan. Antingen så kan du ju bara täcka tårtan med grädde och bär eller bara med marängsmörkrämen, den är god som den är, men lite klurig att göra om jag får säga det själv. Så jag skulle nog satsa på att bre och sprittas på lite grädde istället :) Lycka till!

2012-05-15 // 21:01:20
» Liza

Tack för ditt svar! Ska prova den till helgen! Den ser så himla god ut och det faktum att den har en kladdkaka som botten gör det hela inte sämre direkt! :D

2012-05-16 // 09:54:28
» Åsa

Åhh, detta är nog den finaste tårta du gjort!! Helt ortoligt vacker!!!! Köss på dig

2012-05-18 // 15:54:07

Wow!! va du är duktig! Superfin!!

2012-05-18 // 21:49:03
» Malin

Wow, vilken fantastiskt fin tårta Linda!

2012-05-28 // 16:02:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback