» RISOTTO MED HUMMER OCH FÄNKÅL

Igår lagade jag risotto till mig och Joel. Det var faktiskt första gången som jag gjorde en risotto. Det visade sig vara både gott och enkelt att göra! Det dessutom första gången som jag anväde mig av fänkål. Jag hade faktiskt ingen aning om vad det smakade innan, Faktum är att det var ganska smaklöst och påminde lite om palsternacka i smak och lukt, men det fina var att fänkålen tillförde lite krisp till maträtten som var trevligt :o) Hummern fick vi av Joels faster man och istället för att bara äta den rakt av så tänkte vi prova något nytt och det var faktiskt inte dumt alls :o)
 
Idag är det lördag och det regnar som vanligt ute. Det är knappt så att jag vågar erkänna det, men jag sitter här och lyssnar på julradio och har precis lagt ner Allt i Hemmets julspecial *hehe* Kan eventuellt vara så att jag längtar lite till julen. Gillar de varma och mysiga känslorna som julen för med sig. Sen att det är en ypperlig tid för pyssel gör ju inte saken sämre. Dock så är jag aningen besviken på tidningen. Det skulle ju vara julspecial, men det var då inte mycket jul i den tidningen. Det var fyra reportage från mer eller mindre kända människors hem. Gemensamt för dem alla var att de inte var mycket för traditionellt julfirande eller pynt över lag. Kul att läsa om om då lixom när det är själba julmyskänslan man vill åt. Då är man inte så sugen på att läsa om folk som INTE anser att jultraditioner, pynt och pyssel är speciellt viktigt. Hur tänkte de där lixom när de satte ihop tidningen? 
 
Nåja.. här nedan kommer receptet på risotton iaf. Den gör sig inte så bra på bild, men den var god! Troligtvis så hade den sett piffigare ut med lite gräslök på toppen, men nån sån hade jag inte hemma.
 

Ingredienser:

ca 4 dl vatten

2 finhackade schalottenlökar

1 finhackad vitlöksklyfta

2 dl arborioris

2 dl torrt vitt matlagningsvin

2 msk smör

1 fänkål

1 kokt hummer

100 gram räkor

2 dl Vispgrädde

salt och nymalen peppar

till dekoration: 2 msk gräslök

 

Gör så här:

Pilla ut köttet ur hummern. Lägg skalen i en kastrull och häll på 4 dl vatten. Låt koka en stund och sila sedan bort skalen. Fräs schalottenlök, vitlök och ris i smör tills det är mjukt och glansigt. Tillsätt vinet och låt det puttra in. Tillsätt lite av buljongen och koka sakta under omrörning. Tillsätt resterande buljong lite i taget tills riset är krämigt men med ordentlig kärna. Ansa fänkålen och skär i tunna skivor. Skär hummern i mindre bitar. Tillsätt fänkål, skaldjur och grädde till risotton. Låt puttra ca 5 minuter tills fänkålen är mjuk. Smaka av med salt och peppar, dekorera med gräslök.

 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback