» JOELS PASTAGRATÄNG

Idag har det grejats här hemma minsann :) På lördag har Emily 30-års fest och till detta så har jag lovat att fixa två tårtor så idag har jag bakat tårtbottnar och knåpat ihop dekoratiner. I måndags var jag inne på Panduro för att köpa svart sockerpasta, men den var slut så jag var tvungen att beställa. Jag var lite orolig där ett tag för att det inte skulle komma fram i tid, men idag kunde jag hämta ut paketet. Lättnad! :) "Strössel och annat" som webshoppen heter är riktigt bra. Jag har beställt där ifrån tidigare och även då kom leveransen snabbt :)
 
Annars så har jag packar inför helgen då vi åker hem till Falköping imorgon efter jobbet. Sen har jag sytt in en klänning en aning som gått och blivit lite för stor och som jag tänkte ha på lördag. Dock så råkade jag packa ner några fler klänningar i resväskan, just in case. Man kan ju får för sig att ändra sig ;o)
 
Pastagratängen här nedan gjorde Joel idag. Den blev riktigt god så jag tänkte att jag slänger upp receptet här så vet man vart man har det om man blir sugen på den någon mer gång.
 
 
Ingredienser:
1 gul lök
3 st vitlöksklyftor
1 morot
400 gram nötfärs
400 gram krossade tomater
5 st soltorkade tomater i olja
lite kalv- eller oxfond)
salt och svartpeppar
500 gram pasta
1 burk crème fraiche
1 burk keso naturell
örter, (torkade går bra: timjan, basilika och/eller oregano)
2 dl  riven parmesan
 

Gör så här:

1. Hacka löken, pressa vitlöken och riv moroten. Fräs tillsammans med nötfärsen i en gryta.

2. Tillsätt krossade tomater och finhackade soltorkade tomater. Låt puttra under lock i 10 minuter.

3. Sätt ugnen på 225 grader. Koka pastan al dente. Sila bort vattnet och blanda pastan med crème fraiche, keso och örter.

4. Varva pasta, köttfärs och parmesanost i en stor, ugnsfast form. Salta och peppra mellan varven och avsluta med ett lager ost.

5. Gratinera i 15-20 minuter, tills gratängen fått fin färg.



» Åsa

Jag fattar ingenting. Har joel lagat mat??! ;-)

2012-10-26 // 10:48:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback