» KERAMIK

Igår var jag på keramik kursen för tredje gång. Jag provade att dreja igen, men den här gången gick det inte lika bra *haha* Det blev snett och vint och hela skiten kollapsade. Å jag som var så grym sist. Nybörjartur kanske ;) Fast jag vet iaf vad jag gjorde fel. Jag fick inte lerklupen i centrum innan jag började forma den. Attan att det ska vara så himla svårt att få den i mitten! Jag måste verkligen lära mig tekniken för detta och det gör man väl bäst genom övning så det är bara att forsätta prova dreja vid varje kurstillfälle så kanske jag får in rätta knycken med centreringen innan kursen är slut :)
 
 
Leran som kollapsade kan man iaf återanvända så jag tog med mig den hem och ikväll så har jag kavlat till lite grejer istället. Sjukt mycket enklare, men inte samma charm som att dreja. Jag gjorde iaf tre fjärillskrokar, några hjärtan, snöstjärnor och änglar att hänga i granen, spetsljusstakar och änglaljusstakar. Sist men inte minst så provade jag att kavla ett fat som jag pressade ner en spetsduk i och och lät torka till lite granna med extra hjälp från hårtorken innan jag flyttade över den till en annan tallrik.
 
Vid nästa kurstillfälle ska jag ta med mig mina alster och få dem brända. Efter det ska de glaseras :)
 
Om det skulle vara så att det är någon som är intresserad att testa på kermaik som läser dett så måste jag tipsa om den väldigt braiga boken "Fabulös keramik". Den innehåller massor av fina bilder, ideér och steg-för-steg beskrivningar.
 
Imorn åker jag upp till Stockholm och hälsar på Åsa och Helene. Ska bli riktigt roligt!!!
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback