» MIN FÖRSTA KERAMIK

Nu har jag tagit hem de första grejerna som jag gjort på keramikkursen. Det tar sin lilla tid innan man blir klar. Först så ska man dreja skålarna och sedan ska de vila inplastade tills nästa gång då man fixar till bottnarna och sätter på eventuella dekorationer. Sedan ska de torka och till kurstillfälle nummer tre så är de förhoppningsvis skröjbrända och då kan man doppa dem i färg och sen ska de brännas igen. Så först fjärde gången får man med sig grejerna hem. Å jag som inte gillar att vänta *hehe* Det var iaf väldigt kul att se sina alster helt klara! För att vara de första saker som jag gjort i keramik så är jag rätt nöjd :) Här kommer lite bilder.
 
Det första jag drejade var denna kruka. Inte vansinnigt rolig, men nån stans ska man ju börja :)
 
Sen gjorde jag de här skålarna. Inte så pjåkiga, men om man ska vara petig så kunde de varit lite tunnare. Men det är inte så lätt som det ser ut att dreja. Speciellt inte att centrera "klösen" som själva lerklumpen kallas. Får man inte klösen centrerad så blir det bara pankaka av allt så som det blev förra gången *hehe* För att få till fjärillarna så har jag använt mina fjärillsutstickare som jag har till tårtor. Kul att man kan hitta flera användingsområden :o)
 
En liten hållare för värmeljus. Superlätt att göra. När leran var utkavlad till lagom tjocklek så la jag på ett spetsband som jag kavlad in i leran som då fick ett så här fint mönster. Sen var dett vara skära ut en remsa , en rund botten och foga samman med sickel (väldigt mjuk lera, bildas när man drejar).
 
Jag gjorde även några enkla fjärillar som jag knöt ett snöre i och hängde runt två glasburkar :)
 
 
 


Wow! Superfina grejer, vad duktig du är!

Svar: Tackar :o)
Linda Einemark

2012-10-19 // 10:57:05
» Anna

Skålarna med fjärilarna var ju jättefina, pånminner om Mateus.

Svar: Tack! Kan vara så att jag eventuellt hämtat lite inspiration från Mateus ;o)
Linda Einemark

2012-10-19 // 16:54:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback