» HALLONGROTTOR

Igår bakade jag hallongrottor. Joel fick med sig en burk till jobbet och jag tog med en till mina projektmöten. Hallonsylten är hemkokad av mamma och där med extra god ;o) Nedan hittar ni receptet.
 
Idag har jag lagt en fog i springan mellan spotlight-lådan och kökskåpen. Akrylfog är en fantisktisk uppfinning. Tänk att det kan göra så mycket för helheten att få bort springorna!
 
Sen har jag varit och hämtat ut en väska som jag beställt oxå. Jag la beställningen igår och idag kom den hela vägen från Italien. Snacka om snabb leverans!

Ingredienser:

4 1/2 dl vetemjöl

1 dl socker

1 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

200 g smör (eller margarin)

 

Fyllning:

1 dl fast hallonsylt

 

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200°C.

2. Blanda samman mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en skål. Skär matfettet i mindre bitar och tillsätt det. Arbeta snabbt samman till en deg, gärna i matberedare.

3. Forma degen till valnötsstora bollar. Lägg i muffinsformar på plåtar. Gör en fördjupning i varje kaka och klicka i lite sylt.

4. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Låt kallna på galler.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback