» SNURRETÅRTA DELUX

 
I torsdags förra veckan så gjorde jag den här tårtan till våra snickare som en liten avslutingsfika. Jag använde mig av mammas gamla recept på snurretårta, men jag lyxade till det lite genom att göra den i två våningar :) Egentligen så skulle man ju såklart haft stora fina färska hallon, men i affären jag var så hade de bara askar med 10 halvruttna hallon för 35 spänn. Glöm det lixom :)
 
Receptet nedan till självaste tårtbottnen är till en vanilg tårta, men jag dubblade det och slog upp smeten på två plåtar.
 
 
Ingredienser:

5 ägg
2½ dl socker
1,25 dl potatismjöl
3,5 msk kakao
1½ tsk bakpulver.

 

Fyllning:
3½ dl grdädde
hallon
rivet citronskal
florsocker

 

Garnering:
1½ dl grädde
hallon

 

Gör så här:
Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Sikta i de torra ingredienserna och vänd ner dessa tills allt är blandat. Klä en långpanna med bakplåtspapper. Häll i smeten och bred ut den i kanterna. Grädda i 225 grder i cirka 5 minuter. Det går väldigt fort så ha koll på kakan hela tiden. Lägg ett pakplåtspapper på köksbänken och strö över socker. Vänd sedan upp kakan på bakplåtspappret. Låt kallna.

 

Vispa grädde och blanda med hallon, rivet citronskal och florsocker efter behag. Bred detta över båda bottnarna och skär sedan fem lika breda remsor av varje botten. Rulla cirka 6 remsor efter varandra så att de bildar en rund tårta. Bred på lite grädde och stick ner några sugrör i mitten som du klipper av precis i höjd med tårtan. Rulla de fyra återstående remsorna till en tårta, lägg på ett runt tårtpappark och lägg över på den stora tårtan. Garnera med grädde och hallon.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback