» VÅRIG FÖDESEDAGSTÅRTA

I helgen så gjorde jag en födelsedagstårta till Joels mamma och Joels farmor :o) Den blev ganska vårig till utseendet, men jag tycker den blev rätt söt :o) Under den vita sockerpastan så gömmer sig ljusa bottnar och mellan så har jag ett lager mosade jordgubbar och citron curd och i lager två så hittar man Baileys kräm. Spacklad är den med chokladkräm. Allt innehåll var faktiskt rester (hur hemskt det än låter *hehe*) som jag sparat i frysen efter att det blivit över när jag gjort andra tårtor. Himla smidigt att bara kunna tina upp :o) Gräddbaserade mousser går inte så bra att frysa, men det gör däremot smörbaserade. Dessutom så upptäckte jag att kristyr gjord på äggvita, ättika och florsocker går alldeles utmärkt att frysa så länge man tar upp den i tid innan man ska använda den till att spritsa.
 


Hej!

Jättefina tårtor!!! Jag undrar vilken diameter och höjd de har och hur många gäster de fem räckte till?
Jag ska göra tårtor till ett bröllop där de önskar fem lika stora som ska räcka till 100 gäster. Är lite osäker på storleken jag ska välja.
Tack på förhand/dolly

Svar: Hej!
Tack så mycket! :o)

Jag använder mig av "vanliga" sockerkaksformar, men jag gör 1½ sats av sockerkakssmet till varje form sedan skär jag den så jag får tre olika lager med fyllning, Fem sånna här tårtor brukar räcka till ungefär 70 pers. De blir ju ganska så mastiga, speciellt om man använder sig av gräddbaserade fyllningar, spacklar med smörkärm och täcker med sockerpasta. I de fall jag gjort tårtor så har det varit middag innan och då är man ju oftast ganska mätt och äter inte super mycket tårta, men om det inte är middag innan så skulle jag nog gjort en extra :o)

Lycka till!
Linda Einemark

2015-01-08 // 19:28:28

Tack så mycket för en sådan snabb återkoppling! :)

2015-01-10 // 12:25:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback