» JULIG SALLAD MED GRÖNKÅL OCH GRANATÄPPLE

Igår var Anna och Markus här på middag och eftersom jag inte kommer att gå på så många julbord i år (om ens något) så tänkte jag att det kunde passa sig med ett litet minijulbord där jag valt ut gosakerna av vad jag gillar på julbordet :o) Det är ju trots allt 1:a Advent! :o) Jag kände att det kunde vara gott med någon fräsch lite julig sallad så jag gjorde den här på tre olika sorters kål och granatäpple. Jag tyckte den var fräsch och god och den passade perfekt på julbordet, dels smakerna i sig, men även färgerna :o)
 
 

Ingredienser:

300 g vitkål

400 g rödkål

100 g grönkål

2 granatäpplen

 

 

Vinägrett:

1 msk flytande honung

2 msk äppelcidervinäger

0,5 dl rapsolja

1,5 tsk salt

1 krm svartpeppar, nymald

 

Gör så här: Finstrimla vitkål och rödkål med hjälp av en osthyvel. Koka upp en stor gryta med vatten. Lägg i kålen och låt mjukna i cirka 1-2 minuter. Häll upp i ett durkslag och skölj med kallt vatten. Haka grönkålen. Vispa ihop ingredienserna till vinegrätten. Slå ut kärnorna ur etvå granatäppeln genom att dela det på hälften och slå på skalet med en slev över en bunke. Se till att hålla äpplet i skålen för det stänker lätt. Blanda ihop alla ingredienser och låt helt salladen dra till sig över natten.

Salladen klarar sig över en vecka i kylen.

 

På julbordet fanns Janssons frestelse, löksill, kräftmarinerad sill, julskinka, grovmalen senap, hemmagjorda köttbullar, bröd och smör, baconinlindade dadlar, prinskorv samt kålsallad med granatäpple. Till dessert så hade jag gjort en helt vanlig smulpaj med äpplen som jag tillsatt lite pepparkakskrydda i :o)
 
Idag är det som sagt 1:a Advent och det tänkte vi fira genom att möte upp samma härliga människor och gå till Gunnebo julmarknad :o) Sen så måste vi ju så klart klämma in en fika också med lussekatter, pepparkakor och glögg, men det får nog bli här hemma ikväll :o)
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback