» MINTKAKOR

Det här mintgodiset gjorde jag i förrgår. Jag var först lite skeptisk till saltet på toppen. I beskrivningen stod det att "sältan bryter av fint mot minten". Helt ärligt så trodde jag inte att det skulle vara så gott så jag dekorerade hälften av mumsbitarna med krossade polkagrisar. Men faktum var att beskrivningen hade helt rätt. Lite salt på toppen var inte dumt alls! Sen så får man ju såklart inte ha på några större mängder för då blir det nog inte så smarrigt, men några flingor var gott! Sen tycker jag att man ska vara lite försiktig med pepparminten. Om man råkar ta för mycket så blir det inte gott alls så börja med lite och tillsätt sedan mer om du tycker det behövs. Smaka dock av innan du tillsätt allt florsocker för när du väl har en deg så blir det ju lite knepigt att blanda in mer pepparmint om du skulle vilja det.
 
 
Ingredienser:
1 äggvita
350 gram florsocker
cirka 1 tsk pepparmintsarom
200 gram mörk choklad
 
flingsalt
 
Gör så här:
Vispa upp äggvitan lätt så den blir skummig. Tillsätt pepparmintsarom och sedan florsockret lite i taget tills du får en deg. Det ska verkligen bli en deg som du kan knåda. Rulla sedan ut den så att den blir lika tjock som en femkrona ungefär.
 

Skär den sedan i halvcentimeter tjocka skivor. Jämna till dem lite innan du lägger över dem på ett smörpapper. Låt de torka till en timma.
 

Smält chokladen. För att täcka dem med choklad så slängde jag i en mintkaka i den smälta chokladen, vände runt den och fiskade upp den med gaffel. Sedan slog jag gaffel mot kanten på bunken så att värsta överflödet försvann, strök av gaffel mot kanten och knuffade av mintkakan på ett bakplåtspapper med hjälp av en annan gaffel. Man vill ju lixom undvika hatt-looken så mycket som möjligt :o)
 

Mycket goda blev de!
 
Nu har jag precis gjort två sorters fudge. Jag har använt nya recept så det ska bli intressant att smaka hur de smakar :o) Men innan dess så måste de svalna i kylen. Jobbigt att vänta! *hehe*
 
Ni missar väl inte att det är Jul med Ernst ikväll?! Jag tycker att han är helt okej, även om jag kan tycka att allt han gör kanske inte blir så himla tjusigt och ändå höjer han det till skyarna. Ett sånt självförtroende i kombination med brist på självinsikt skulle man ha! *hihi*
 


» Hanna

Såg verkligen smaskigt ut, ska nog göra ett försök och bjuda arbetskamraterna.

Svar: Lycka till! :)
Linda Einemark

2013-12-06 // 13:00:24

Men Linda, koka ALLA ingredienser och sen ska man hälla i nutella. Inte konstigt att jag inte lyckas.

2013-12-21 // 15:44:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback