» NUTELLAFUDGE

Äntligen har lite riktigt julkänsla infunnit sig :o) Det kan ha något att göra med att det var fullständig snöstorm här igår ;o) Temperaturen ska tydligen ligga strax under nollan i helgen så förhoppningsvis så får vi en vit andra advent. Jag och Joel kom precis hem från stan där vi köpte lite goda ostar som vi ska festa på ikväll. Till det så blir det gott och fylligt amarone vin :o) Efter det så vankas Idol finalen till Joels stora olycka*hehe*
 
Till helgen så har vi faktiskt inte så mycket planer.. För första gången på länge känns det som :o) Det enda som är planerat är att vi ska svänga förbi en julmarknad på söndag, kanske passar vi även på att göra ett besök på julmarknaden i Haga. Jag tycker den brukar vara väldigt mysig och miljön där andas verkligen gammeldags jul.
 
Receptet ja :o) Igår gjorde jag ju två sorters fudge. Den ena sorten var den här nutellafudgen. Jag fyllde en mindre ask med fudge som jag tog med till jobbet idag och den verkar ha gått hem för asken vart tom snabbt :o) Jag tyckte iaf att den var väldigt god! Tänk på att koka fudgen precis så att termometern slår över till 120 grader. Kokar man den längre så blir den för spröd och hård. Om du gör kulprovet så är kulan fast, men seg vid 120 grader.
 
 
Ingredienser:
1½ dl socker
1½ dl ljus sirap
1½ dl grädde
50 gram smör
1½ msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1,3 dl nutella
 
Gör så här:
Koka alla ingredienser utom nutellan i en ganska vid tjockbottnad gryta tills fudgen precis når 120 grader. Har du en vidare gryta så går det fortare, men det bör ta ungefär 30 minuter. Se upp mot slutet då temperaturen höjs fort när fudgen väl kommer upp över 115 grader. Drag av kastrullen från plattan, rör ner nutellan och rör så att den smälter och det blir en jämn och fin fudge. Slå upp i en lagom :) stor form som du fodrat med bakplåtspapper och låt sedan svala i kylen. Tag ut och skär upp i bitar och försök att inte äta upp för många bitar :o)
 


Råkade skriva på mintkakorna och dessutom anonymt. Jag menade till nutellafudgen. Ska försöka göra god fudge så jag luslästecreceptet.

Svar: Hej Emma! Alla ingredienser utom nutellan *hihi* Har gjort beskrivningen lite tydligare nu. Så det kan gå :o( Jag brukar läsa hela recepten innan jag börjar, men det hela vart ju ändå lite konfunderade. Hoppas du får en skön jul iaf!!!
Linda Einemark

2013-12-21 // 15:47:32

Det blev bra ändå. Lyckades för första gången göra fudge som inte blev sockrig. Tackar för tipset om att koka långsamt och för receptet.
God jul!

Svar: Vilken tur! Fick nästan lite dåligt samvete där ett tag. Va kul att den blev bra! :o) God jul!
Linda Einemark

2013-12-22 // 10:38:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback