» CHOKLAD OCH VALNÖTS CUPCAKES MED NUTELLA & JORDNÖTS TOPPING

 
 
 
Igår gjorde jag kanske de godaste cupcaksen som jag någonsin ätiti! Får man säga så om något man själv bakat? *hihi* Frostingen med både nutella och jordnötssmör i blev verkligen himelskt god. Ni måste prova! Själva muffinsen har mycket smak av banan, kanel, mörk choklad och valnötter. Även den väldigt god om ni frågar mig :o) Den blir ganska kompakt vilket är precis så jag vill att en cupcake ska vara till skillnad mot en vanlig muffin som gärna får vara lite mer luftig i konsistensen.
 
De söta formarna är köpta på Lagerhause och de finns både som mini och vanliga.
 

Ingredienser:

100 g mjukt smör

2,5 dl socker

3 ägg 

4,5 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 tsk kanel

1 dl gräddfil

3 mosade bananer

100 gr valnötter

0,5 dl mörk choklad  

 

Frosting:

100 färskost

100 mjukt smör

4 dl florsocker

½ dl nutella

½ dl lent jordnötssmör utan bitar  

 

Gör så här: Sätt ugnen på 180 grader. Vispa smör och socker fluffigt. Tillsätt 1 ägg i taget och vispa slätt mellan varje. Blanda mjöl, bakpulver och kanel i en egen bunke. I en annan bunke och rör du ihop gräddfil, mosade bananer, hackade valnötter och choklad. Blanda ihop allt och fyll muffinsformar till 2/3 med smet. Grädda i cirka 20 minuter beroende lite på hur stora formar du har. Jag använde mig av miniformar så det räckte med bara 15. Medans muffinsen är i ugnen så svänger du ihop frostingen. Vispa smör och florsocker fluffigt med en ballongvisp. Tillsätt sedan resten och fortsätt att blanda tills allt är väl blandat. När muffinsen svalnat så spritsar du på frostingen och dekorerar med något fint. Jag gjorde små hjärtan med hjälp av smält choklad.

 



» Åsa

Sååå fina cupcakes!! Och Nutella. GOTT!

2013-02-27 // 04:36:48

Verkligen supergoda!! Bästa cupcakesen jag ätit på länge! TACK för receptet!

Svar: Vad roligt att du provade receptet och gillade det! :)
Linda Einemark

2015-03-13 // 20:30:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback