» HALLONMAZARINRUTOR

Idag har varit en trött dag. Sov inte så bra inatt då presenningen på taket höll på att leva rövare i vinden. Helt plötsligt så önskar jag att de ska blir klara *hehe* Annars har jag inte gjort så mycket idag. Sytt några fler vimpar av tyg jag var och köpte på lunchen har jag i alla fall gjort. De blev inte så pjåkiga. Just nu hänger de under tavellisten i tv-rummet och jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag gillar dem eller om jag tycker det känns lite barnsligt med vimplar *hehe* Färgglada och fina är de iaf :o)
 
I helgen så bakade jag de här mazarinrutorna. Himla saftiga och goda, men det kan han sin helt naturliga förklaring i att det är rätt mycket smör i dem *hihi* De smakade precis som fyllningen i en mazarin, om inte snäppet godare Jag använde mig av hallonsylt ovanpå, men nästa gång så ska jag nog anväda koncentrerad hallonsaft för att slippa kärnorna. Man kan iof koka hallon och pressa ur kärnorna mot en sil, men det känns lite overkill. Sån lyx ägnar jag bara mina tårtor *hehe*
 
 
Ingredienser:
300 gram smör
4½ dl socker
3 ägg
2½ dl mjölk
150 gram mandelmassa
9 st bittermandlar
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
 
Glasyr:
4 dl florsocker
2-3 msk hallonsaft, hallongelé, passerade hallon eller sylt :o)
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda smör och socker poröst. Riv mandelmassan och tillsätt denna. Rör slätt. Tillsätt äggen och rör slätt mellan varje. Blanda mjöl, fint rinvna bittermandlar coh bakpulver. Blanda ner hälften av mjölblaningen i äggsmeten. Rör slätt. Tillsätt mjölken och rör slätt. Tillsätt resten av mjölblaningen och rör slätt. Mycket röra slätt här :o) Bred ut smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna. Grädda i 25 minuter eller tills provstickan känns torr. Låt svalna HELT annars smälter glasyren. Tyvärr så hann jag inte riktigt vänta så länge för vi skulle iväg, men det är mer synd för utseendet för smaken blir den samma :o) Hur som helst, blanda hallonsaft (eller dylikt) med florsocker och bred över kakan. Låt stelna och skär sedan i fyrkanter.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback