» VIMPELGIRLANG

 
Igår sydde jag en vimpelgirlang. Jag tycker det är riktigt kul att sy om det inte är allt för klurigt och det inte tar alltför lång tid. Ett projekt på max två timmar är lite lagom tycker jag. Längre tålamod än så har jag sällan *hehe* Den här girlangen tog kanske allt som allt en och en halv timma. Ovanpå talellisten står för den som undrar tavlor med foton jag tog när jag och pappa var i Tanzania förra vintern.
 
 
Först klippte jag en trekant i lagom storlek i papp. Sedan var det bara att lägga ut den på tyget, rita runt och sedan klippa efter linjerna. Sedan la jag ihop dem två och två, räta mot räta och sydde raksöm runt alla kanter utom en. När detta var klart så vrängde jag dem ut och in och pressade ut kanterna med strykjärnet. Sen tog jag ett vitt bomullsband, 16 mm brett, vek det på mitten och strök. Efter det placerade jag ut vimplarna med 6 cm mellanrum så att det vita bandet täckte den kant på vimparna som var öppen. Jag nålade fast vimplarna på bandet och sist så sydde jag fast dem med raksöm på symaskinen.
 
Den uppmärksamme noterar att att det inte är samma tyg som jag satt nålar i som sedan hänger under tavllisten. Jag gjorde nämligen en girlang i helgen oxå :o)
 
 
Nu ska jag strax åka iväg till keramikkursen. Ska bli kul som alltid! Dessutom så är mina desserttallrikar klara att ta hem så nu håller jag tummarna för att de blev fina efter bränningen!
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback