» SAFTIG CHOKLADTÅRTBOTTEN

På måndag fyller Joel år och imorgon kommer några vänner över för att fira. Det känns som att det var längesen som jag gjorde en tårta nu och för första gången så tänkte jag försöka mig på att göra en våningstårta. Vi får väl se hur det går :) Jag har iaf som vanligt förberett lite med att göra fyllningar och att baka själva sockerkakan. Den här gången valde jag chokladbotten och jag ville ha en botten som inte var så fluffig utan mer tung och saftig. Jag tror bestämt att jag lyckades. Den här tårtbotten blev verkligen saftig och ganska kompakt. Precis det jag var ute efter. Tur att folk beskriver resultatet så bra när de lägger upp recepten på nätet :o)
 
Förutom att jobba idag så har jag även hunnit me lite hemmafix. Har monterat upp lådan med en spotlight i under överskåpet som mamma och pappa hjälpte till att sätta upp i köket på mellandagarna. Sen har jag dragit lite akrylfogar här och där då jag äntligen kom ihåg att köpa fog. Det gör verkligen stor skillnad när man får bort springor och glipor. Bra tips! :o)
 
När vi köpte julgran så fick vi även ett presentkort på Plantagen så igår var jag där och köpte lite gröna växter som jag planerat idag. Egentligen så tänkte jag bara planetera om två av fyra krukor i tv-rummet (var av det satt plastblommor i två), men blommorna var så himla lätta att dela och var rätt stora så jag slängde ut plastblommorna och plantera färska växter i krukorna istället. Vi får väl se hur länge de överlever *hehe* :o) Jag köpte även terakottakrukor som jag tänkte lägga utomhus. Förhoppningsvis så får de ett lite mer slitet utseende när de utsätts för väder och vind.
 
 
Ingredienser:
270g vetemjöl
75g kakao
1,5 tsk bikarbonat
3/4 tsk salt
170 g osaltat smör
435g socker
2 tsk vaniljsocker
3 stora ägg
350g standardmjölk
 
Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Vispa rumstempurerat smör, socker och vaniljsocker tills det blir vitt och fluffigt, tar cirka 5 minter med elvisp. Blanda mjöl, bikarbonat, salt och kakao. Vispa ner ett ägg i taget i smörblandningen, rör slätt emellan. Tillsätt hälften av mjölblandningen och rör slätt. Tillsätt mjölken och rör slätt och rör sist ner resten av mjölet. Häll upp i en smord och bröad sockarkaksform. Grädda i cirka 45 minuter eller till kakan är färdig och provstickan känns torr.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback