» VINTRIG CHOKLADTÅRTA MED SNÖSTJÄRNOR

Här nedan ser ni lite.. okej, ganska många bilder på Joels födelsedagstårta. Det var ju som sagt första gången som jag försökte mig på en våningstårta, men det var inte alls speciellt svårt. Jag gjorde helt enkelt bara två separata tåtor som jag klädde med sockerpasta. Den stora la jag på fatet innan jag spacklade den med smörkärm och klädde den med sockerpasta. Till den mindre så klippte jag ut en rundel i kartong precis lika stor som själva tårtan. Innan jag spacklade den och täckte den med sockerpasta så la jag den på kartongen. Sen var det bara att sticka ner några sugrör för armering i den stora tårtan, klippa av dem så de slutade precis jämt med locket och sendan försiktigt placera den mindre tårtan ovan på den stora. Efter det så satte jag dit kantband för att dölja skarven och dekorerade med snöflingor som jag förberett några dagar innan. Att sätta dit själva dekorationerna är helt klart det roligaste :o)
 
Den här tåran blev verkligen tung. Jag gissar på att den vägde runt tre kilo. Den består av saftiga chokladbottnar som ni hittar receptet på i inlägget innan detta. Fylld är den med ett lager hallonmousse och ett lager med kokosmousse. Den är spackald med smörkräm och täckt med sockerpasta. En god kombination :o) Trots att vi var 10 personer på festen igår så tog inte ens den översta tårtan slut. Vilket jag kan förstå för den var verkligen mastig. Inte ens en sockergris som jag orkade en speciellt stor bit.
 
 
Idag har vi fikat resterna av tårtan med Joels släkt. För att den skulle se lite roligare ut så tog jag helt enkelt bort den översta tårtan och dekorerade med snöstjärnor som jag hade kvar för att täcka hålen efter armeringen. För att vara en halv tårta så tycker jag den blev rätt fin :o) Resterna av den översta tårtan får snickarna imorn och resterna av den understa tar Joel med sig till sitt jobb. Det är ju ändå imorgon som han fyller år. Även om det känns som han gjort det hela helgen *hehe*
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback