» BARCELONA!


 
I tisdags kom jag och älsklingen hem från Barcelona. Det var verkligen en jättebra resa! Vi han med det mesta, sightseeing, shopping, sol, bad, clubande och mysiga middagar. Den här gången så hade jag kollat upp på Trip Advisor innan vilka restauranger som verkade bra och som jag ville gå till och alla dessa blev en fullträff :o) Sista kvällen så hade jag "slut på restauranger" och då körde vi på chans. Var så klart inte lika gott *hehe* En sak som är säker att de bästa, mysigaste och billigaste restaurangerna inte ligger på de stora gatorna utan på små halvskumma bakgator.
 
Vi började med ett besök på markaden som ligger precis i anslutning till La Rambla. Riktigt fräsch maknad med allt från godis till frukt och fisk.
 
Sen gick vi vidare till hamnen. Första dagen var enda dagen som det var lite disigt. Resten av resan var det soligt och fint... och varm! *hehe*
 
Joel vid hamnen
 
Vi fortsatte upp mot Gaudís två häftiga byggnader. Denna på bilden ovan gick vi aldrig in i, men det gjorde vi i nästa.
 
Denna byggnad var vi inne i. Rätt cool och väl värt ett besök :o)
 
Taket var tämligen ovanligt ;o) Alla "torn" är egentligen skorstenar och ventilationskanaler.
 
Man såg ganska så fånig ut i lurarna man fick *hehe*
 
Viden i samma byggnad. Häftig!
 
Sen vart det lunch på en Mexikans restaurang som jag tittat ut som hette "La Taqueria". Väldigt god mat! Precis som i Mexico så fick man mosade bönor som tillbehör och små tortilla bröd.
 
Efter lunchen besökte vi La Sagrada Familia. Mäktig och lite läskig kyrka om du frågar mig. Kan bara tänka mig vilka spöken som lurar i de gothiska tornen *hehe*
 
Läskig utan på, men grymt vacker inuti. Det som var häftigt var att den speglade så många olika tidsepoker då man har byggt på den sedan start och fortfarande bygger på den idag.
 
Middag på "Ziryab" i de Gotiska kvarteren. Ytterligare en supermysig restaurang som vi inte hittat utan Trip Advisor. Här serverades det tapas. Till "förrätt" så beställde man in mjukt bröd med dipp. Vi valde en jättegod dipp som smakade syltad purjolök, getost och bacon.
 
Maten på samma restaurang
 
och ännu mera mat :o)
 
Nästa dag tror jag vi låg på stranden om jag inte minns helt fel. Visst ni att det i princip inte fanns någon strand förrän OS 1992. Eller ja det fanns en strand, men den var omgiven av industriler och slum. Svårt att tro idag! Nåja, hemkomna från stranden så "förfestade" vi lite :o)
 
Sen gick vi till "Negro Carbón Restaurant". Här drack vi god Sangria och jag åt den godaste hamburgaren jag någonsin ätit!
 
Ser den inte sjukt god ut? Märks det att jag gillar mat eller? *hehe*
 
Med magen full av mat så gick vi till klubben Opium vid stranden. Grymt schyst club med dansare och hela tjofaderittan. Varför finns det inga sånna här klubbar i Sverige/Göteborg? :o(
 
 
 
Passade på att svänga de lurviga :o)
 
Joel också :o)
 
Jag ville inte vara sämre ;-P
 
Nästa dag drog vi ut på sightseeing igen. Den här gången till slottet(?) och till OS byn.
 
 
Vet faktiskt inte riktigt vad slottet har för historia, men det va pampigt :o)
 
 
 
 
På väg mot OS byn.. :o)
 
 
 
 
Vi hade lite flyt *höhö* för det var VM i synkroniserad simning, simhopp, vattenpolo och lite annat så vi passade på att slå oss ner och kika lite.. och dricka lite öl :o)
 
Spanska ölen Estrella var faktiskt inte så pjåkig :o)
 
Muhahah!
 
Faaaaaalllliiinnnnngggg :o)
Vacker blild som Joel tog. Det var riktigt lummigt och fint ute i bergen vid OS-byn.
 
"Magic Fountain of Montjuic". Vackert ljus- och vattenspel :o)
 
 
Middag på "Carveceria Catalana". Mycket god tapas även här! (och billig) Inte väldens mysigaste lokal kanske, men god mat! Joel älskade sin kalv.
 
Räkor på pinne med aioli. Mums!
 
Sista dagen besökte vi "Poble Espanyol". En by i miniformat som man byggde upp inför världskulturutställningen 1929. I byn finns de olika delarna av Spanien representerade tillsammans med en mängd hatverksbutiker. Riktigt mysigt ställe att vandra runt på!
 
 
Glasblåsning. Tycker det är så himla coolt att titta på :o)
 
 
 
 
 
 
 
Stranden igen! Varmt och skönt. Dock inte jättefräscht vatten. Det flöt runt både det ena och det andra *bläää*
 
 
La Rambla
Sista kvällen. Joel passar på att dricka extra mycket Estrella *hehe*
 
Jag höll mig dock till rosé
 
Sammanfattning: Grymt bra resa!!! Jag älskar verkligen Barcelona!
 
Den började dock inte så bra *hehe* Vi bodde "Apartment Balmes". Läget var fenomenalt bra. Längt upp på La Rambla. När vi kom på torsdagen så fick vi ett rum i en lägenhet som var rätt så sunkig och fruktansvärt varm. På rummet fanns en liten fläkt och ingen AC. Jag överdriver inte när jag skriver att det säker var över 33 grader på rummet. jag svettades som en gris första natten trots att jag hade varken täcke eller annat. Jag sov i princip ingenting utan låg och funderade på hur vi skulle lösa detta. På morgonen så ringde jag till de som hyrde ut och bad att få byta till ett rum med AC. Som tur var hade de det och vi flyttade till lägenheten mitt emot. Vilken skillnad! Mycket fräschare lägenhet och rummet var inte alls så varmt från början plus att det fanns en fungerade AC. Resan var räddad! *hehe* Här sov jag som en stock sen. Mycket ljud från gatan, men man hörde eller såg nästan inget alls av de andra som bodde i lägenheten. Det var verkligen inga problem att dela lägenhet. Det kan jag lätt göra igen, men då ska jag verkligen försäkra mig om att det finns AC innan, iaf om jag reser under en varm period.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback