» UTSIDAN AV HUSET EFTER RENOVERINGEN

 
Så här såg alltså huset ut innan vi påbörjade renoveringen och tillbyggnaden. Det var ett litet helsike att slita ner all etenit, samla ihop den och förpacka till små plastpaket. Under eteniten satt den gamla träfasaden, den tog snickarna ner och vi behövde "bara" åka till tippen med det. Även hela plåttaket och en hel del av den gamla råsponten har vi slängt på tippen. Sammanlagt nästan ett helt hus. I lördags så åkte vi till tippen för sista gången på ett tag och slängde resterna av altanen.
 
 
Och så här ser det ut nu! Hur huset ska se ut har vi bestämt helt själva och jag ritade upp det i CAD som underlag till bygglovsritningarna. En konstruktör räknade på det och gjorde konstruktionsritningarna. Kändes bra att ha sånna ritningar så här första gången man bygger, men om vi gör något liknade igen så tror jag vi skippar det. Jag tycker inte att de sa så himla mycket egentligen och nu har jag ju fattat principen lixom :o) Huset är bara grundmålat och jag och Joel går fortfarande och klurar på vilken färg vi ska måla det i. Blir det inte vitt så blir det iaf någon ljus färg. Taket är av märket Plannja och heter Royal hard coat exclusive. Det finns ju en hel del sånna här plåttak, men till sist valde vi detta mest på grund av att vi gillade profilen på "tegelpannorna". Vi kunde inte ha riktiga teglpannor då den gamla takkunstruktionen var för vek. Men för att vara det näst bästa så tycker jag det ser riktigt bar ut :o)
 
 
Det är en hel del äppelträd på tomten. Det blir så mycket äpplen att vi inte vet vart vi ska göra av dem. Dessutom så tar de en hel del av solljuset så nästa år så blir det till att beskära dem om vi inte ska ta ner några helt. Men jag är lite kluven för jag tycker samtidigt att de är väldigt fina och ger mycket karaktär åt tomten. 
 
 
Entrén. Jag gillar pardörrarna. Dessa köpte vi när vi renoverade huset invändigt sist, men det är först nu som de sitter "ute". Jag har inte tänkt så mycket på det innan, men det är grymt skönt att ha tak över ytterdörren när det regnar. Har man kassar och grejer så är det bara att springa upp på farstun sen kan man lugnt ställa ifrån sig dem och låsa upp dörren. Jag gillar också att sitta på farstun när det regnar. Det är mysigt på något vis att sitta ute under tak när det regnar. Tror det påminner mig om när jag satt under kapellet i båten när det regnade när jag var liten.
 
 
En sak jag visste att jag ville ha när vi byggde ny entré var sånna här spröjsade fönster. Tycker de ser så gammeldags och fina ut :o). Den nya grunden är klädd med skivor av gnejs för att likna den gamla grunden så mycket som möjligt. Annars så tycker jag det ofta är det som avslöjar en tillbyggnad, just det att man ser att grunden är annorlunda.
 
 
Runt huset så har vi fyra sånna här stallyktor i zink. Jag letade en hel del innan jag bestämde mig för dessa.
 
 
När tillbyggnaden var klar så anlitade vi en annan firma för att bygga en altan. De gjorde ett grymt bra jobb! Våra vita möbler som vi köpte förra året har fått flytta ner.
 
 
På baksidan av huset har vi lagt en del av det material som blev över. Vi vet inte riktigt vad vi ska göra med det, men det kanske kan vara bra att ha :o)
 
 
Altansidan.
 
 
I helgen köpte vi dessa blå solstolar. Jag har invigt dem idag. Mycket sköna! :o)
 
 
Mina balkonmöbler jag hade när jag bodde i en lägenhet i Frölunda har också fått en plats på altanen :o) Dock så är bordet nytt för det gamla var alldeles rostigt. "Hängblomman" är en present från Joels föräldrar när jag fyllde år.
 
 
 
 
Jag köpte ytterligare en pelargonia idag :o)
 
Nu ska jag ta en promenad i det härliga vädret. Det har varit så mycket renoverande här hemma så jag har knappt varit ute och gått och njutit av naturen alls den här våren. Men nu är det mesta klart (förutom målningen av fasaden) så nu tänker jag njuuuuuta :o)


» Sofia

Hittade dig på Styleroom och ville bara säga att ni ser ut att ha ett jättefint hus och mysig trädgård! :)

Svar: Roligt att du tycker det är fint :o)
Linda Einemark

2013-06-04 // 17:23:00
» Maja

Otroligt fint har ni fått det. :) Vilken skillnad! Supermysig altan som ser så inbjudande ut. Och lyktorna i trädet och all grönska runt omkring är fantastiskt fint. Jag kan tänka mig att ni måste stormtrivas!

2013-06-09 // 22:14:53
» Anna

Hej, vilket vackert hus(fann det på styleroom) du har!
Gillar ditt spröjsade fönster, är på g och beställa till vår glasveranda, jag skulle bli såååå tacksam om du kunde ange vilja mått du har i fönster o spröjs. Tycker att de var i så bra proportioner.
Tack på förhand!
Anna

Svar: Hej! Tack, vad roligt att du tycker vårt hus är fint :o) Karrmyttermåtten på fönstren är cirka 125 x 145 cm och de är av märket Allmoge. Vi köpte dem på K-rauta, men jag tror att Allmoge har bytt namn till något annat., men minns inte riktigt vad.. Lycka till!
Linda Einemark

2015-05-19 // 10:49:52

Jättefint hus! Vilken vit kulör har ni använt på fasaden?

2015-06-04 // 10:25:11

Hej!
Underbart hus ni bor i! Jag kikade på era fönsterfoder och tycker det är så vackert med detaljen som sitter på var sida under fodret överst.
Går dessa att köpa på någon brädgård?
Tack på förhand för ditt svar! Hälsning Carina

Svar: Hej! Vad roligt att du gillar dem! Jag köpte dem över nätet från ett litet snickeri. Minns tyvärr inte vad det hette. Men googla vettja! 😀👍
Linda Einemark

2015-09-20 // 11:18:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback