» BULLAR MED PISTAGE OCH MANDEL

Det är inte klokt vad trött jag varit idag. Det är skumt det där för natten till i måndags sov jag bara runt fem timmar (jag låg och grunnade på huset) men jag var inte alls trött på dan sen. Inatt där emot sov jag nästan 8 timmar och jag har känt mig som en zombie hela dan. Det är lixom inte logiskt! För att ladda inför keramiken ikväll så sov jag en timme efter jobbet så nu känner jag mig mycket piggare! :)
 
I förrgår så bakade jag bullar, men inte vanliga kanelbullar utan bullar med pistage och mandel. Själva bulldegen är degen är dock samma som alltid. Jag tycker de blev väldigt goda och lite annorlunda i samaken, men får jag bara välja en typ av bulle resten av livet så kommer valet alltid att falla på gamla hederliga kanelbullar.
 
 
Ingredienser till fyllningen motsvarande en sats bulldeg:
75-100 gram smör
150 gram pistagenötter med skal
50 gram mandel
50 gram mandelmassa
1 dl socker
 
ägg till pensling
 
florsocker + vatten
 
Gör så här:
Värm smöret i micorn på full effekt i 10 sekunder eller tills det är mjukt, men absolut inte rinnande. Skala pistagenötterna. Lägg pistagenötter och mandel i en mixer och riv i mandelmassan. Mixa på full effekt tills nötterna är i lagom stora bitar. Häll 2/3 av nötblandningen i bunken med smör och tillsätt sockret. Blanda till en smidig smet.
 
Kalvla ut bulldgen till en rektangel och bred på fyllningen.
 
Rulla ihop, skär i bitar och lägg i formar. Sätt ugnen på 225 grader. Låt jäsa i cirka 20 minuter, pensla sedan på uppvispat ägg och strö över resten av nötblandningen. Grädda i cirka 15 minuter eller tills bullarna är klara och fått fin färg. När bullarna är helt avsvalnade så blandar du florsocker och vatten som du ringlar över bullarna.
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback