» KAKOR MED SMAK AV KOLA OCH KANEL

Det har varit lite dåligt med bloggandet den sista veckan, men det beror på att jag har haft en massa roligheter för mig! I fredags kom Emily hit och vi åt enchiladas och drack vin. I lördags åkte vi till Emelie i Varberg där Sabina och en annan Emelie mötte upp oss. I Varberg var vi på kallbadhuset och bastade och badade i havet! :o) På kvällen åt vi en jättegod raw-food lasange som Emelie gjort! På "hemvägen" åkte vi förbi Ullared där jag bland annat köpte en oväntat snygg skinnjacka. Mycket bra helg med andra ord! :o)

 

Igår åkte jag tåg tur och retur Stockholm för att gå på en "Hela Sverige bakar intervju". Det gick bra så till vida att det kändes som att jag var mig själv. Sen om jag kommer med är ju en annan femma, men jag håller tummarna! Innan tåget hem smet jag in på H&M och köpte en klänning som jag ska ha på slagerkvällen hos Elisabeth och Markus på lördag.

 

I måndags bakade jag de här småkakorna. Mycket goda om jag får säga det själv *hehe* De ska vara lite obakade innuti så att de är sega och goda. Receptet hittade jag på en amerikansk sida. Lite klurigt att översätta alla mått, men det verkar ha gått vägen iaf även om jag kanske inte gjorde precis så som det stod. Enda nackdelen med de här kakorna var att degen ska vila i kylen över natten, men det var det värt :o)

 
Ingredienser:
6 dl mjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
1/4 tsk salt
250 gram smör
3 dl farinsocker
1 dl strösocker
1 ägg
1 äggula
1 tsk vaniljsocker
1 msk grekisk yoghurt
 
Att rulla bollarna i:
1 dl socker
2 tsk kanel
 
Gör så här:
Mät upp socker i en bunke. I en annan bunke blandar du mjöl, bakpulver, bikarbonat, salt och kanel. Lägg smöret i en kastrull och smält det så pass länge att det blir lite brunt. Först kommer smöret att bubbla, när det sedan bröjar skumma så är det inte långt kvar tills det antar en brunaktig ton. Rör hela tiden och drag kastrullen från plattan när det börjar bli brunt. Här smöret över sockret och rör ordentligt. Tillsätt ägg, vaniljsocker och yoghurt till sockerblandingen. Rör om. Tillsätt sedan mjölblandingen lite i taget tills du har en ganska lös deg. Blanda väl och låt sedan vila i kylen över natten.
 
Sätt ugnen på 175 grader. Mät upp 1 msk deg och rulla till en boll. Blanda socker och kanel och rulla bollarna i detta. Lägg bollarna ganska glest på en bakplåtspappersklädd plåt och grädda i 8-10 minuter. Vill man ha dem sega i miiten så som jag vill så gräddar men dem max 10 minuter. Gillar man torrare kakor så kan man ha dem inne i upp till 15 minuter.
 
Om man inte låter degen vila i kylen över natten utan istället rullar bollar som man rullar i socker och kanel och sedan låter vila i frysen innan man gräddar dem i 15 minuter, ja då får man helt andra kakor! Se bild nedan. Jag testade nämligen detta först :o) Då blir de torrare och sprödare, inte helt dumma så här heller om man gillar torrisar ;o)
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback