» FIKA, ALTANBORD & LULL LULL

Igår var min bror med familj här och jag såg naturligtvis min chans att få äta något gott så jag slängde ihop en äppalsmulpaj :o)
 
Det var lite mulet, men ändå ganska så varmt och skönt :o)
 
Min brorsdotter Beatrice
 
Min snälla pappa har snickrat ihop underredet till bordet så igår fixade jag och Joels pappa ihop bordsskivan som består av 2 meter lärk, 45 x 145 mm. Underredet är i tryckimpregnerat virke som jag tänkt måla vitt nästa sommar. Själva bordsskivan kommer vi att behålla obehandlad. Tycker det blev himla fint :o)
 
Stolarna köpte vi på Ikea förra helgen. Vi ville ha så underhållsfria stolar som möjligt och det hoppas jag dessa är. Dessutom så var de sköna att sitta i med lite gung i :o)
 
De som gjorde altanen gjorde verkligen ett jättefint jobb! Den känns gedigen och de har varit noga med detaljerna. Som att de till exempel har lagt en planka ut från gavlen av huset till hörnet på altanen och sedan snekapat alla brädorna mot denna.
 
Det gamla bordet och stolarna fick oxå plats på altandäcket :o) Ett olivträd fick följa med hem från Ikea. Ljuslyktan på golvet hittade jag i källaren och är köpt på Indiska för en herrans massa år sedan. Jag hade den till och med när jag bodde i Växjö. Såååå gammal är den alltså :o)
 
Jag funderar på om vi faktiskt ska skippa att måla räcket vitt nästa sommar. Det kommer ta sjukt många timmar och det kommer att bli ett litet helvete att skrapa och måla om om 10 år. Jag tycker faktiskt inte att det ser så pjåkigt ut obehandlat.
 
Ljuslyktor i träden är fint både på dagen och kvällen när de lyser upp fint :o) Dessa är köpta på Rusta för en tjuga styck.
 
Ljusslinga från Ikea som drivs av ett solcellsbatteri. Det ska bli spännande och se hur länge och hur starkt de lyser.
 
Nya kolgrill som vi köpt på Coop och som Joel fick ett nervöst sammanbrott på när han skulle montera ihop den *hehe* Dynboxen hittade jag på Rusta för en ringa summa :o)
 
Parabolen kan vi snart ta ner då vi sagt upp abonemanget. När vi bytte fasaden så hade vi ju ingen tv under cirka fem månader och nu när vi väl har det så tittar vi nästan aldrig. Bättre att streama sånt man verkligen vill se och slippa all reklam! Jag tror bara det är en tidsfråga innan tv-sändningarna som vi känner dem idag försvinner. Däremot så ska vi skaffa 4G så vi kan stream snabbt utan problem.
 
 
Körsbärsträdet är så vackert!
 


Hej! Tack för en mycket inspirerande blogg! Jag har en fråga då vi har tänkt oss ett utbygge som påminner mycket om ert i omfattning och storlek, vad hade ni för budget på det hela? Har aldrig gjort något liknande och vet inte alls vad man kan tänka sig.
Ert blev så otroligt vackert! Snacka om att "lyfta" en kåk😍

Svar: Hej Mathilda! Tack! :o) Det gick på runt 1 msek innan rot avdrag. Vi gjorde vår tillbyggnad årsskiftet 2013-2014 vilket gjorde att vi kunde dra rotavdrag två gånger :o)
Det vi gjorde var tillbyggnaden i två plan. Bottenplattan är 3x5 m. Värmegolv på nedreplan. Isolering och OSB och gips på väggarna. Klinker på nedre plan och plankgolv på övre. Pärlspont i taket.

Gamla huset: Rev ner all etenit och gamla träfasen som satt under. Satte vindduk, isolering (västkustskiva), reglar samt ny fasad. Plåten togs bort på det gamla huset. Tre takstolar som var dåliga byttes och nästan alla råspont. Skorstenen kläddes in med ny plåt. Ny plåt på gamla och nya delen av huset. Vi byggde altan (cirka 50 kvm), Vi bytte tre fönster i köket och satte in en altandörr. Vi satte skifferskivor på den nya gruden för att den skulle se så lik ut den gamla som möjligt. Målade hela huset utvändigt och tillbyggnaden invändigt. Byggställning, leverans av mtrl, och bortforsling av mtrl med kontainrar ingick oxå i dessa 1 msek. Detta är i kort drag vad vi gjort.

Det vi gjort själva är:
Riva ner etenit
frakta bort allt gammalt mtrl
Måla invändigt och utvändigt
Säkert mer som jag inte mins.. :)

Hoppas att detta kan vara till hjälp :o)
Linda Einemark

2015-06-24 // 10:13:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback