» TALLINN

Inte nu i helgen, men helgen innan det så flög jag, Joel och hans föräldrar till Tallinn. Joels mormor och morfar är från Estland så det var riktigt kul att se vart han har sina rötter. Jag måste erkänna att jag inte visste så mycket om Tallinn innan vi åkte, men jag blev positivt överraskad av en stad som både hade det gamla bevarat, men även en hel del nya hotell och köpcenter :) Vi passade även på att träffa några släktingar. Det jag gillade mest var gamla stan som verkligen andades hansastad och var riktigt mysig att prommenera omkring i. Det fanns en massa mysiga cafeer och hantverksbodar att kika in i.
 
Planet landade ganska sent så första kvällen gick vi inte så långt från hotellet, men vi hamnade på en charmig mexikans restaurang i gamla stan.
 
Joel, Urve och Silja
 
Mina fina karl!
 
Torget i gamla stan. Vackert, men tyvärr lite mulet så det var inget "sitta ute och dricka en öl väder".
 
Men sitta inne och fika kunde man. Här jättegod chokladbolleliknandesak och en "muffins" med keso i.
 
Lunch i rådhuskällaren. När man kom in så var det så mörkt så man knappt såg någonting, men efter ett tag så vande sig ögonen. Det serverades öl, piroger och älgsoppa. Det kändes verkligen som man befann sig på medeltiden!
 
De gick all in med inredning och kläder. Kul!
 
Högst upp i ett köpcenter träffade vi ytterligare släktingar över en middag. Jag och Joels pappa på bilden :)
 
Fin utsikt över Tallinn! Det slog mig att en stad blir mycket finare uppifrån med lite färg på taken. I många stora moderna städer så är det ju bara grått grått och grått. Tråkigt!
 
Imponerade sovjetisk kyrka.
 
Och en staty som hette "Linda" :o)
 
Det var verkligen en jättebra weekend! Det enda som var synd var att det var lite gråmulet och kallt, runt tre grader. På söndagen runt luncg sprack det upp och man fick verkligen en helt annan känsla. Tänk vad lite sol kan göra!
 
Idag vräker regnet ner här i Göteborg. Det är så mörkt ute så man skulle kunna tro att det var sent på kvällen. Jag har precis skruvat fast gånjärnen på min platsbyggda bänk.. med pannlampa på mig *hehe* Elektrikern har inte varit här ännu så det var lite väl dov belysning för att lyckas pricka rätt med borren :o)
 
 


» Åsa

Vad kul att se lite bilder från resan till Tallinn!! :-)

2013-05-14 // 01:57:29
» Hanna

Var i Tallinn för några år sedan och nu blev jag riktigt sugen att åka tillbaka igen. Som du säger så är gamla stan riktigt mysigt.

2013-05-16 // 15:54:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback