» SEGA PEPPARKAKOR

När vi var i USA så köpte jag en baktidning och jag upptäckte att många av recepten som jag tycket var intressanta innehöll något som kallades "molasses". Jag hade ingen aning om vad detta var så jag frågade min brittiske kollega om han visste och som av en händelse så hade han med sig en burk med "treacle" eller "molasses" som det är gjort av några dagar senare :o)
 
 
Molasses var som sirap i konsistensen men nästan helt svart. Direkt ur burken så smakade det inget vidare, lite som brödsirap men med en ton av lakrits, men kakorna blev väldigt goda. Jag är rätt säker på att man kan ersätta molasses med vanlig sirap om man inte skulle ha det förstnämnda.. och det har man nog inte så ofta då det är svårt att hitta i Sverige. Kakorna tog jag i alla fall med till jobbet och de vart väldigt uppskattade kändes de som. De smakade ungefär som sega pepparkakor med krispigt socker på toppen :o)
 
 
Ingredienser:
2,25 dl smör eller margarin
2,25 dl socker
1 ägg
4 msk molasses eller ljus sirap (skriver ljus för jag vågar inte chansa på mörk som är lite bitter i smaken, med ljus sirap så är man safe iaf :o)
2 tsk bakpulver
4,5 dl mjöl
1½ tsk pepparkakskryddor
1/4 tsk salt
 
socker att rulla kakorna i
 
Gör så här:
Blanda mjukt smör och socker till en smidig massa. Rör i ägg och molasses/sirap. Blanda i en annan bunke de torra ingredienserna och blanda sedan ihop allt till en lös deg. Låt vila i kylen (eller frysen om du har bråttom) tills degen har stelnat till och är kall. Sätt ugnen på 190 grader. Rulla matskedsstora bollar mellan händerna och rulla dem sedan i sockret. Lägg dem med cirka fem centimeters mellanrum. De kommer att flyta ut i ugnen. Grädda i cirka 10 minuter. De är klara när de rest sig och sedan är på väg att sjunka igen och fått lite krispiga kanter.
 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback