» DYI- RUND SPEGEL MED LÄDERSKÄRP

I måndags gjorde jag klart mitt spegelprojekt som jag blev väldigt nöjd med om jag får säga det själv *hihi* Idén fick jag av min vän och tillika kollega Josefine. Den tjejen har koll på det här med inredning vill jag lova! Jag har klurat länge på vad jag skulle ha på den här väggen. Först så satte jag upp några ljuslyktor, men de stod lixom ut för mycket från väggen och det kändes klumpigt och såg inte så snyggt ut så jag spacklade och målade över skruvhålen. En av de stora fördelarna med att ha målade väggar istället för tapet är att då kan man testa lite utan att det ger för stora konsekvenser :o) Så här ser det ut i hallen nu:
 
Till det här projektet så behöver man:
- En rund spegel (jag använde mig av Ikeas "GRUNDTAL")
- Tre långa (fusk)läder skärp (jag köpte mina på Gekås för 50 kr styck)
- Sprayfärg om du vill spraya spegeln i en annan färg
- 7 cm rundstav 45 mm i diameter
- En träbit
- Eventuellt färg till knoppen/upphängningen
- Limpistol
 
Eftersom spännande var i "mässing" och jag tyckte att silver skulle kännas lite väl kallt i hallen så sprayade jag först spegeln med guldfärg. Det var lite trixigt att maskera runt, men det gick fint med lite dekorplast som jag först klippte hyffsat rund. Sedan går ju den färg som råkar komma på glaset ganska lätt att skrapa bort med hjälp av ett rakblad. Så här såg spegeln ut från början:
Spegeln är faktiskt fäst på väggen med beslagen som sitter bakom spegeln. Den är ju ganska tung så det kändes tryggast. Sen är ju hela tanken att det ska se ut som att den faktiskt hänger i läderskärpen. Till knoppen/upphängningen så kapade jag en 45 rundstav (samma som vi använt till räcket) cirka sju centimeter lång. Det viktiga är bara att den är längre än vad skärpen är breda. Jag sågade även till en rund platta som jag limmade fast med limpistol. Sist så målade jag knoppen svart med vanlig hobbyfärg.
För att fästa knoppen på väggen så borrade jag ett djupt hål som var liiiiite större än skruvskallen som jag färst i väggen:
Sen var det bara att först trä läderremmen över knoppen innan man satte knoppen på skruven :o)
 
För att få till remmarna så får man klippa och trixa lite. I princip så klippte jag först bort spännande på alla tre skärpen och på två av dem så klippte jag bort andra änden så att det fortfarande var fyra till fem hål kvar på de korta bitarna. Sedan så limmande jag dit två av skärpen runt hela spegeln med hjälp av smältlim. Skarvarna är gömda bakom spännena. Det långa skärpet som har "änden kvar" trär man igenom ett av spännena och limmar fast. Sen tar man en av skärpstumparna och trär det genom ett av de två spännena man har kvar och limmar fast även det. Om man placerar skarven precis bakom spännet så syns den inte :o)
 
 
 
Faktum är att det finns en jättebra video beskrivning över hur man gör här:
 


Ååh så fin spegel! Kan du tänka dig att göra två och sälja dem till mig? Med vänlig hälsning, /Karolin

Svar: Hej Karoline! Roligt att du gillar den :) Är tyvärr inte så sugen på att göra fler, men jag tror säkert att du kan pyssla ihop två själv :)
Linda Einemark

2014-11-10 // 13:20:21

Hej hej
Hittade till din blogg eftersom jag är på jakt efter en DIY för just denna spegeln. Inser nu när jag kommit hem att mina skärp är för korta och jag undrar lite om du kommer ihåg vilken längd du hade på dina skärp så kan jag beställa på nätet istället. Supertacksam för svar.

Bästa hälsningar
Lisa

Svar: Hej! Jag tror de var 115 cm långa. Det gick åt tre stycken, men för att få det snyggt så var man tvungen att klippa och klistra lite :) Lycka till!
Linda Einemark

2015-09-08 // 18:23:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback