» BRÖLLOPSTÅRTOR I OLIVGRÖNT, VITT & GULD

Igår så fick Joels kompis Andreas sin Sandra och jag fick äran att göra deras bröllopstårtor :o) Brudparet hade önskat att tårtorna skulle gå vitt, guld och olivgrönt vilket kändes som ett utmärkt färgval för just tårtor. Tårtorna bestod av ljusa bottnar och de var fyllda var de med pina colada mousse och chokladkräm. De var spacklade med chokladsmörkräm, täckta med vaniljfondant och dekorationerna var gjorda av flowerpaste och kristyr. Recept på fyllningar och tillvägagångssätt kommer :) Allt som allt tog det cirka 16 timmar att göra tårtorna, vilket låter som sjukt mycket tid, men det är inte så farligt som det låter då man kan göra mycket i förväg så som att baka själva tårtbottnarna och göra dekorationerna. Och hade jag inte tyckt det var roligt så hade jag ju inte gjort det :o) Här kommer lite bilder på tårtorna som jag tog hemma innan de packades ner i lådor.
 
Jag valde att göra en "huvudtårta" med brudparets namn och datum på och sedan fyra stycken som såg hyffsat lika ut :o)
 
Alla blommor och text är gjorda i flowerpaste vilken är väldigt lätt att jobba med och går att kavla väldigt tunt. När den stelnar så blir den stenhård... typ :) Blommor, bokstäver och bården längst ner är borstad med guldpulver. Till rosen så har jag blandat guldpulver med lite sprit och på så sätt fått guldfärg som jag målat kronbladen med.
 
För att få lite mönster på guldplattan under rosen så la jag ett spetstyg över vaniljfondanten när jag kavlade sista gången. Inna det så knådade jag in lite guldpulver i vaniljfondanten och när jag gjort rundeln så penslade jag den med mer guldpulver.
De vita plattorna som tårtorna står på har jag stansat med hålslagargrej för att få en lite roligare kant. Kristyren som jag har spritsat med är gjord på äggvita, florsocker och några droppar ättiksprit. Även kristyren är färgad med samma guldpulver :o)
 
Jag måste säga att jag blev rätt nöjd med formen på tortorna. Jag anammade en ny teknik som jag sett på Youtube för att få dem riktigt jämna och fina innan jag la på vaniljfondanten och den fungerade verkligen :o)
Tydligen så var de goda också *hehe* Utseende i alla ära, men det är faktiskt en stor fördel om de även smakar gott! :o)
 


» Emily

Du är helt otrolig på att göra vackra, och goda, tårtor!!

Svar: Man lär sig! Det är rätt kul att kolla tillbaka i arkivet för man ser verkligen att man blir bättre och bättre :o)
Linda Einemark

2013-09-08 // 20:02:56

Wooooow!!! Vilka vackra tårtor!! Å jag som é en sucker för PinaColada blev juh gott sugen på att smaka!!

Svar: Tack! :) Recept kommer!
Linda Einemark

2013-09-09 // 09:24:53
» Maja

HERREGUD vilka snygga tårtor! Vågar man ens skära i en sådan och förstöra den... ;)
Du är verkligen superduktig på att göra fina bakverk. :)

Svar: Klart man vågar! :-p
Linda Einemark

2013-09-09 // 21:30:08

Jättefina tårtor! Så trevlig blogg du har.

Svar: Tack! Va snällt :o)
Linda Einemark

2013-09-13 // 17:58:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback