» CHOKLADPASTA AV SOCKERPASTA/ SUGARPASTE

När jag gjorde tårtan nedan så hade jag ingen chokladpasta hemma. Men skam den som ger sig så jag exprimenterade ihop en egen. Eller ja, egen och egen jag använde en färdig sockerpasta som bas (Strössel & Annats dekorfondant) och sen blandade jag ut den med smält choklad och sirap. Det blev en väldigt len och lättjobbad chokladpasta :o)
 
Ingredienser till chokladpasta för att täcka en tårta:
200 gram dekorfondant/ sockerpasta/ sugarpaste
80 gram mörk bakchoklad
50 gram vit sirap
 
Gör så här:
Smält chokladen i mikron och blanda den sedan med sirapen.
 
Mikra sockerpastan på högsta effekt i 7 sekunder (Jösses! Jag höll
på att skriva minuter.. Då hade det blivit bränt minsann!)
så att den blir lite mjukare och smidig :o)
 
Lägg ner sockerpastan i chokladen och gojsa ihop allt.
 
Det kräver en del gojsande..
 
Men till slut så är det mesta av chokladen absorberad av sockerpastan
och du kan då ta upp den och knåda den mot ett bakbord.
 
Då blir det en så här glansig och fin bajskorv *hehe*
 
Sen låter du den vila i kylen tills den svalnat (chokladen har gjort den varm) Innan du kavlar ut den och täcker din tårta. Jag använde lite olja på underlaget när jag kavlade och det funkade super! Den är silikonbakduken från Ikea passar utmärkt för ändamålet :o)
 
Tydligen så kan man blanda lika delar smält choklad och sirap för att få en chokladfondat efter att man låtit den vila i kylen, men enligt utsago så blir den ganska kletig att jobba med och det behöver man ju inte vara Einstein för att förstår lixom. Choklad smälter ju när den kommer i kontakt med värme, AKA: kroppsvärme och då blir det kletigt värre.. och det vill man ju gärna undvika. Den här chokladpastan blev iaf kladdfri :o)
 
 


» Ann

Underbart tips!!!! Tack :) Har bara börjat med tårtbakandet och älskar vanlig chokladpasta eller vad man ska kalla det för, men det kostar ju en del och detta var betydligt billigare :)

2014-03-16 // 18:32:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback