» HÖSTTÅRTA MED CHOKLAD OCH HALLON

Igår bakade jag den här lite höstigare tårtan. Det var första gången som gjorde en tårta med ett täcke av chokladpasta. Jag hade ingen chokladpasta hemma, men däremot så hade jag massa vaniljfondant så jag blandade den med smält choklad och sirap för att få en chokladpasta. Fungerade fin fint! :o) Mer om detta i ett annat inlägg. Tårtan består av ljusa sockerkaksbottnar, den är fylld med ett lager chokladkräm (samma som i senaste bröllopstårtorna) och ett lager hallonmousse, plus lite extra hallon. Spacklad är den med samma chokladkräm och täckt med... ja det vet ni ju redan :o)
 

Dekorationerna är gjorda av flowerpaste som jag färgat i olika höstiga nyanser :o) För att få till formen på löven så har jag använt mig av en lövutstickare. Kavla tunt så ser de mer naturliga ut. För att få till ådringen på löven så har jag lagt mitt flowerpaste löv över baksidan på ett löv från ett äppelträd och kavlat :) När alla löven var stela och torra så målade jag dem med guldfärg, dvs guldpulver blandat med lite alkohol (gin i det här fallet *hehe*). Det är bättre att använda alkohol än vatten då vatten kan göra löven mjuka och alkoholen gör att färgen torkar mycket snabbare.

 

Kanten är gjord i samma chokladpasta som jag borstat med guldpulver innan jag satte fast den på tårtan. För att få kanten lite stadigare innan jag monterade den på tårtan så la jag den i kylen en stund innan. För att fästa kanten så använde jag bara lite vatten, men så upp så att det inte kommer utanför kanten på själva locket för då blir det märken.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback