» BRÖLLOP I LAKE TAHOE, SAN FRANCISCO OCH NAPA WINERIES

Då var man igång och jobba igen då. Även om det är mycket skönare att ha semester så känns det ändå helt ok. Vädret verkar ju även ha fattat galoppen iaf då det hala semestern varit fantastiskt väder och nu är det mest regn och rusk vilket gör att det känns liiiiiite mer okej att jobba. Vad som där emot inte känns ok är att gå upp på mornarna. Jag skyller på jet-lagen *hehe* Den här gången så tycker jag faktiskt att jag hanterat jet-lagen väldigt bra, både till och från San Francisco, men jag har märkt att jag har lite svårt att somna på kvällarna även fast jag är trött så det sitter nog i lite trots allt.
 
I tisdags för förra veckan flög jag och Emelie S med direktflyg från Sthlm till Oakland. Trots en smärre försening så gick resan väldigt bra. Efter vi landat plockade vi ut hyrbilarna och körde upp till Lake Tahoe. Vi var framme klockan fyra på morgonen, men då det var morgon i våra huvuden och förhållandevis lite trafik så gick det faktiskt väldigt bra :o)
 
Första dagen så hikade vi lite i bergen rrunt där vi bodde och sen slappade vi i jacuzzin som fanns på altanen. Jag har inte varit så mycket för bubbelbad innan, men här var det riktigt riktigt gött! Kan ha något att göra med det fantastiska sällskapet och proseccon som vi drack :o) På kvällen grillade vi med brudparet och Pers polare som vi slagit följe med från Stockholm. Jag höll ända till klockan 11 på kvällen utan att somna en enda gång så jag var faktiskt lite stolt över mig själv. Förra gången så somnade jag sittandes runt klockan nio *hehe*
 
På torsdagen så startade vi dagen med en riktigt brakfrukost på ett ställe nära Thaoe City. Efter det hyrde vi och grabsen kajaker och paddlade runt i Lake Tahoe fram till lunch. Hur vackert som helst! Till lunch blev det välrdens största hämtpizza (allt är så stort i USA!). På eftermiddagen mötte vi upp resten av gänget som kommit från Sverige och minglade lite på en restaurang precis vid vattnet. Sedan hade Åsa och Per hyrt en segelbåt som vi gav oss ut på. Så himla härligt att segla igen. Saknar det verkligen!
 

På fredan (bröllopsdagen) så åkte jag och Åsa till frisören på morgonen där hon fick håret fixat. Make hade vi gjort innan. Efter en snabb lunch (pulled pork i tortilla bröd.. Mmm!) så var det bara att studdsa i brudklänningen och åka iväg till fotograferingen. Det var Åsa och ett hav av tyll i bilen :o)
 

Själva cermonin hölls på piren vid samma restaurang som vi skulle äta middagen på. Otroligt vacker omgivning med sjön och de höga bergen i bakgrunden. Jag var träna och höll i både min och Åsas bukett större delen av cermonin så det var lite problematisk att torka tårarna som kom. Det var så himla vackert! Efter cermonin var det lite mingel tills jag och David (min toastmater kompanjon) fick alla att sätta sig ner och middagen kunde börja. De hade fixat det så väldigt fint med små godisburkar med namn på till alla gäster (som även visade vart man skulle sitta). Även bordsdekorationerna var jättefina och passade verkligen temat! Middagen varvades med tal och lekar och framåt tio så gick en partybuss till huset där vi bodde som nu var riggat med ljud, ljus, en massa snacks och alkohol.
 
Partybussen var verkligen en perfekt laddning mellan en lugnare middag och en fartfylld fest! Helt galet att alla stod upp och dansade i bussen som far fram på vägarna upp till stugan. Himla kul var det!

Dagen efter bröllop tog vi bilarna tillbaka till Oaklands flygplats där vi lämnade av dem och killarna. Jag och Emelie tog BARTen in till stan och vårt hotell. Vi hade egentligen tänkt gå ut och käka på kvällen, men vi var rätt trötta, det var ruggigt väder ute och restaurangen vi tänkt äta på var full så vi gick till ett ställe som sålde ekologisk mat och köpte med oss lite frukt och var sin sallad som vi åt i sängen. Hälsa är verkligen stort i Kalifornien och över allt finns det special affärer och marknader som säljer ekologiskt mat.
 

Efter en snabb frukost på söndagen så strosade vi bort till Haight som är lite flower power flummiga kvarter. Kul att se absolut, men kanske inget ställe jag skulle hänga en mörk kväll. Vi svänge förbi Golden Gate Park och fotade lite blommor och gick sedan vidare till Castro (gay kvarter) som var ett mycket trevligare område. Vi strosade runt lite, köpte en chai latte på Starbucks och tog sedan spårvagnen till Union Square där vi käkade på Cheesecake factory där vi åt "Chris outrageous cheesecake" till dessert. Makalöst god! Kan vara godaste desserten ever! Sjukt mastig var den och jag och Emelie orkade knappt äta upp den vi delade på. Efter lite snabb shopping på Forever 21, Victoria Secret och GAP så spanade vi in China Town. När vi hade fått nog av krimskrams så tog vi en buss tillbaka till hotellet. På kvällen möte vi upp Åsa och åt en god middag.
 
På måndagen så släppte vi av Emelie vid färjan till Alcatraz och jag och Åsa åkte till en outlet för att shoppa. Jag hittade en massa bra saker blad annat skor från Asics, träningstoppar från Nike, väska från DKNY och ett par solisar från Prada (bilden ovan). När vi var klara på outleten så mötte vi upp Emelie på Pier 39 och Fisherman's Wharf där vi åt Ben & jerrys glass :) På vägen tillbaka till Åsas så svängde vi förbi den krokiga delen av Lobard St. Hemma hos Åsa och Per så drack vi lite mer prosecco innan vi gick till en "Asian fusion" restaurag som hette Betelnut och låg nära Union St and Fillmore som hade väldigt god och lite annorlunda mat! Det stämmer vekligen att gatorna i SF är sjukt branta. Nedre delan av Fillmore St hade till exempel trappsteg på trottoaren. Bilarna fick dock klara sig utan.
 
På tisdagen, avresedagen så stuvade vi in våra resväskor i Åsa och Pers bil och begav oss till vingårdarna i Napa. På vägen dit stannade vi till vid Golden gate bron för att ta lite kort. Jag ääääälskar Napa! Så fantastiskt mysigt att glida runt till olika vingårdar och prova olika viner. På första stället så fick vi testa på mousserande. Min favorit var Blanc de Blancs.
 

På andra stället valde vi att dela på en vinprovning (jag, Åsa och Emelie. Charlotte är gravidos och körde) och han som serverade måste verkligen ha gillat oss för vi fick var sitt glas och istället för att prova de fem viner som var på menyn så fick vi prova sju. Dessutom fick vi var sitt glas. Snacka om generöst! När vi var lite lagom lulliga så åkte vi till en liten gormet affär och köpte lunch som vi åt på en filt i gräset på en annan vingård. Sista vingården som vi besökte var samma vingård som vinet vi fick prova på möhippan kom ifrån, Louis. M Martini. Väldigt goda röda viner!
 
Resan hem flöt på väldigt bra och jag sov i princip hela vägen hem, både på flyget och på tåget hem från Sthlm :o)
 
Har ni inte besökt San Francisco och Kalifornien så gör det! Det finns verkligen hur mycket som helst att se! Det är lätt att ta sig fram och folk är generellt väldigt trevliga!
 


» Emily

Det ser helt fantastiskt ut!

Svar: Det var det! :)
Linda Einemark

2014-08-19 // 21:38:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback