» VANILJPANNACOTTA MED KEXSMULOR OCH BÄR

I torsdags när Elisabeth och Markus var här hade jag gjort den här pannacottan som är väldigt enkel och god! Jag fick inspirationen från den dessert som Emily gjorde på midsommar :o) Jag använde de bär jag hade i frysen och digestive, men här kan man gå lite på känn eller på vad man råkar i i skåpen just för tillfället :o)
 
 
Ingredienser:
1½ dl mjölk
1½ dl grädde
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker eller en halv vaniljstång (godare!)
3 gelantinblad
 
5 digestivekex (eller någon anna god hård kaka)
4 msk smör
 
blandade bär, tex hallon, blåbär, vinbär, björnbär 
 
Gör så här:
Lägg gelantinbladen i blöt i kallt vatten. Koka upp, mjölk, grädde, socker och vaniljsocker. Vill man ha en fetare pannacotta så kan man använda enbart grädde. Tag av kastrullen från plattan och rör i gelantinbladen. Smält smöret. Mosa digestivekexen grovt och blanda ihop med smöret. Man kan säkert anväda sig av andra kakor oxå, men detta var vad jag hade hemma  :o) Varva kexsmulor med bär i mindre glas. Du behöver inte tina bären först. Jag använde vinbär, blåbär och björnbär. Häll sist över pannacottan. Låt sätta sig i kylen en timma eller två innan du slevar i dig desserten.
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback