» ATT VIKA EN STJÄRNA

 
Till julgranen har jag gjort ett gäng sånna här stjärnor. Det är verkligen superenkelt och man kan så klart använda vilka färger på papper man vill. En fördel är dock om inte pappret är allt för tunt.
 
Så här gör man:
 
Klipp till två kvadratiska ark. Mina är 11 x 11 cm.
 
Vik det enligt bilden. Vrid (inte vänd) sedan på pappret och vik åt andra hållet.
 
Vik spetsarna mot varandra enligt bilden. Vrid sedan pappret och vik åt andra hållet.
 
Nu ska det se ut så här. Markera med en penna 2,4 cm från ytterkanten och in på fyra ställen. Se bilen ovan.
 
Klipp sedan till markeringarna.
 
Vik sedan så att det bildas fyra spetsar.
 
Limma på den ena flärpen och vik den andra över. Jag använder mig av limpistol då det fäster bra, går snabbt och torkar på ett kick. Lite varmt när man får lim på fingrarna, men man överlever :o) Gör så här för alla fyra uddarna på stjärnan. Vik inte pappret så att det exakt möter andra kanten för då ligger inte stjärnan plant mot underlaget och det blir inte lika fint när man sedan klistrar ihop de två stjärnorna.
 
Nu ska stjärnan se ut så här!
 
När du gör stjärna nummer två, klistar dit ett snöre i en av uddarna innan du stänger den.
 
När de båda stjärnorna är klara så kletar du på lim enligt ovan och trycker ihop de båda stjärnorna.
 
När limmet stelnat så dekorerar du stjärnan precis som du vill eller inte alls. Jag satte en liten kristall i mitten på varje sida och två pärlor på snöret. För att inte kulorna ska glida av så kletade jag lite lim på snöret där de skulle sitta innan jag hasade ner dem mot stjärnan. 
 
Piece of cake! :o)
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback