» TWISTADE LUSSEKATTER

Jag har en väldigt trevlig nyhet att berätta :o) Jag ska byta jobb! Jag börjar på nya firman den 2 februari och fram tills dess så är jag arbetsbefriad, dvs jag är ledig. Hur gött är inte det!? Förstå vad mycket tid det kommer att finnas till pyssel. Dessutom så kommer min bästis Åsa till Sverige och stannar en hel månad så det passar ju perfekt! :o)
 
Lussekatter var det ja.. I år fick det bli en variant på lussekatter då jag konstaterade att jag egentligen gillar pärlsocker mer än vad jag gillar russin :o) Själva degen gjorde jag precis som vanligt, men istället för att rulla lussekatter så fyllde jag dem med vaniljsmör, penslade med ägg och strödde över pärlsocker. Gott!
 
 

Ingredienser:
12 dl vetemjöl
3 dl mjölk
1.25 dl strösocker
100 g smör
1 st ägg
0.5 tsk salt
0.6 pkt jäst
1 paket saffran

Fyllning:
50 gram mjukt smör
2 tsk vaniljsocker

1 st ägg till pensling samt pärlsocker


Gör så här:
1. Smält smöret i en kastrull och häll sedan över mjölken. Låt det svalna till 37 grader och häll då i matberedaren. Smula i jästen och rör om tills den lösts upp. Tillsätt då saffran, salt, socker och ägg.

2. Blanda i hälften av mjölet. Tillsätt sedan mjöl decilitervis tills degen känns lagom fast.

3. Kör degen på mellanväxeln i 8 minuter eller knåda den i 15 minuter. Låt degen sedan vila i rumstemperatur, övertäckt med en handduk i cirka 30 minuter eller tills degen nått dubbel storlek.

5. Blanda smör och vaniljsocker.

6. Kavla ut degen till en rektangel. Bred på smöret och vik den på mitten. Kavla till degen lite och skär sedan i 2 cm breda stimmor. Tvista dem och lägg över dem på en plåt.

7. Jäs under handduk i ca 45-60 minuter eller tills lussekatterna är dubbelt så stora.

8. Sätt ugnen på 225 grader.

9. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda lussekatterna i mitten av ugnen i cirka 8-10 minuter.

 

 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback