» PIROGER MED PULLED BEEF

Ända sen vi var i USA och åt "pulled pork" så har jag velat testa att göra detta själv. Igår testade jag en variant på "pulled prok", nämligen "pulled beef". Pulled pork/beef är alltså kött som fått koka på låg temperatur under många timmar så att det blir riktigt mört. När köttet är klart så drar man helt enkelt isär det med två gafflar. Faller inte köttet sönder så är det inte klart. Joel kom med förslaget i fredags att vi skulle göra piroger och då slog det mig att pulled beef måste var väldigt gott att ha i. Och det var det! I grundreceptet fanns ingen paprika med, men eftersom jag ville ha lite grönsaker i pirogerna så tillsatte jag detta. Funka fin fint :o)
 
Pirogerna serverades med en sallad samt crème fraiche blandat med lite pressad vitlök. Det var väldans gott att doppa pirogerna i crème fraichen :o)
 
Så här såg köttet ut efter 6 timmar i ugnen och efter att jag dragit isär det :o)

Ingredienser till pulled beef:
1 kg högrev eller fransyska 
2 msk chipotle-pasta 
1 msk spiskummin 
1 tsk koriander, malen 
1 msk salt 
1 msk svartpeppar, grovmalen 
4 msk tomatpuré 
2 msk japansk soja 
5 st vitlöksklyftor 
1 st gul lök(ar)
1 stor paprika (kan uteslutas om du inte ska göra piroger)
2 dl Coca cola 
2 dl Öl 
en skvätt rökig whisky , (om du har hemma) 

Ingredienser till pirogdeg:
200 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk socker
1 1/2 tsk salt
13 1/2 dl vetemjöl + ca 1-2 dl till utbakning
1-2 uppvispade ägg till pensling

Gör så här: Sätt ugnen på 125 grader. Blanda ihop alla torra kryddor med chipotle-pasta, tomatpuré och soja. Skala och pressa i tre vitlöksklyftor. Skala och grovhacka den gula löken. Skala och krossa de återstående vitlöksklyftorna. Skär paprikan i ganska så små bitar. Äger du en gryta med ugnståligt lock så grönsakerna i botten, ovanpå lägger du köttet och smörjer in det noga med kryddpastan. Häller Coca-Cola, öl och eventuellt whisky över grönsakerna. Ställ in köttet i ugnen, sätt på locket och ugnsstek i 6-8 timmar. När köttet är klart så häller du det mesta av vätskan i en skål. Spara och använda som fond i till exempel köttfärsås. Dela köttet med två gafflar.

När köttet har en timma kvar i ugnen så kan du börja med pirogdegen.

Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37 grader. Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt socker, salt och nästan allt mjöl (spara 1-2 dl till utbakning). Arbeta pirogdegen smidig tills den släpper bunkens kanter. Låt pirogdegen jäsa övertäckt i 40 min.

Sätt ugnen på 225 grader. När degen är färdigjäst så tar du upp den på ett bakbord, knådar den och kavlar ut den cirka 4 mm tunn. Sen tar du ut rundlar med hjälp av en skål, bunke eller glas lite beroende på hur stora piroger du vill ha. Degen som blir emellan rundlarna kan du knåda, kavla ut igen och ta ut nya rundlar. Lägg en klick pulled beef på ena halvan av rundeln. fukta halva kanten med lite vatten. Vik över andra halvan och pressa ihop kanterna med hjälp av en gaffel. Lägg över på en plåt, pensla med uppvispat ägg och grädda i cirka 15 minuter.

Jag serverade sallad och vitlöks creme fraiche till. Det tycket jag var väldans gott!

All pulled beef gick inte åt till pirogerna så jag funderar på att steka upp lite vitkål och äta till... kanske även lite vitlöks creme fraiche kan vara gott till det ;o)  




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback