» NYTTIGA RAW FOOD CHOKLADBOLLAR

Igår när jag fika med Emelie i Varberg så testade jag en Raw food chokladboll. Aldrig hade jag kunnat tro att den skulle vara så god. Faktum är att den var precis lika god som vanliga chokladbollar så idag har jag testat att göra egna. Det var busenkelt och de blev verkligen goda!!!
 
För övrigt så var jag på Gekås i Ullared igår. Hejdlöst mycket folk :o( Men jag hittade ändå lite roliga grejer, men för en gång skull så åkte jag därifrån med ynka två kassar :o) Innan jag och Emelie fikade så gick vi från Stan bort till Varbergs Spa (tror jag att det var) och tillbaka. Himla fin promenad utmed vattnet!
 
Vid fikan så smidde vi planer för Kalifornien dit vi åker tillsamman den 5 augusti för att gå på Åsa och Pers bröllop! Rackarns mysigt dejt var det :o)
 
Här kommer receptet på chokladbollarna:
 

Ingredienser:
12 färska dadlar (det står färska dadlar på paketet, men i min värld så ser de tämligen torkade ut ;)
3 torkade fikon
2 msk kallpressad kokosolja
 
3-3½ dl valfria nötter, frön och kärnor. Jag använde mig av:
½ dl mandel
½ dl hasselnötter
½ dl cashewnötter
½ dl pumpakärnor
½ dl kokos + kokos att rulla dem i
2 msk chiafrön
½ dl boveteflingor eller havregryn
4 msk kakao
 
1 msk espresso (starkt kaffe!)
 
Gör så här:
Blötlägg dadlarna och fikonen minst en timme innan du börjar med chokladbollarna. Krama ut vattnet och mixa dadlar, fikon och kokosolja till en slät kräm. Mixa frön/kärnor och nötter i en matberedare. Tillsätt krämen, boveteflingor, kakao och kaffet och mixa ihop till en deg. Rulla till bollar och rulla dem i kokosflingor. Låt stå i kylen. Jag tycker de är godast kalla :o)
 
Egentligen så kan man ju rulla dem i lite vad man vill till exempel fint hackade nötter. Istället för dadlar och fikon så kan man använda sig av torkade aprikoser och katrinplommon. Jag är dock inte så förtjust i katrinplommon så det gick bort direkt för mig. Man kan även ta vilka frön/nötter/kärnor man vill. Det är bara att testa sig fram tills man får en bra konsistens. Jag kan tänka mig att det även är väldigt gott att blanda i pistage nötter eller varför inte rulla dem i hackade pistagenötter.
 
Hur som helst så blev just de här precis så som jag ville ha dem! De smaker verkligen på pricken chokladbollar och man behöver inte tillsätta något extra socker. Dadlarna och fikonen är söta nog i sig.
 
Funderar på att nästa gång trycka ut smeten i en form och sen skära dem i rutor och doppa dem i mörk smält choklad. Mumsigt och fint! Kanske dekorera lite på toppen med flingsalt eller hackade nötter eller tranbär. Ja ja, jag ska sluta brain storma nu *hehe*
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback