» PARIS BABY!

Nu var det ju ett tag sedan jag och hjärtat var i Paris men jag har lixom inte riktigt fått tummen ur att lägga upp några bilder, men eftersom jag fick så många fina kommentarer igår så kommer nu här ännu ett inlägg *hehe*
 
Dag 1, fredag. Bron nära Notre Dame där man ska låsa fast ett hänglås för lycka. Rätt coolt faktiskt. Alla låsen glimmrade så fint i solen!
 
Notre Dame :o)
 
Efter besökt i Notre Dame som för övrigt var en väldigt vacker kyrka? katedral? basiliska? (vad är egentligen skillnaden?) så strosade vi runt lite på ön "Ile de la Cité". Fanns inte jättemycket att se så vi drog oss till området söder om Notre Dame. Väldigt mysigt område med en massa Paris typiska cafeér. Här satt vi en stund och fikade och kikade på folk som gick förbi så som man tydligen gör i Paris. man sitter alltså inte mitt emot varandra utan bredvid varandra och spanar på folk som går förbi *fniss*
 
Vi hittade en mysig gata där de sålde vin...
 
... och frukt :o)
 
Sedan hamnade vi i parken "Jardin des plantes". Tämligen fin park. Skönt att komma bort från gatorna för en sekund.
 
Efter parken så gick vi till Lovren. Vi hdae hört att det skulle vara lite folk på fredagkvällar och det var det :o) Det var bara att gå rätt in.
 
Så vi strosade runt i alla gångar. Tavlorna är fantastiska, men det blir lixom lite föööör många så man blir mätt på det ganska snabbt. Vi blev det iaf :o)
 
Ser ni Mona Lisa längst fram? Jag vart inte jätteimponerad *hehe* Liten fjuttig tavla som ser ut som alla andra förutom att den hänger för sig själv och det står två beväpnade vakter bredvid. Jag begriper uppenbarligen inte konst ;-p. Efter två timmar på Lovren så var vi nöjda och begav oss ut för att hitta något att äta istället.
 
Dag två, lördag. Vi gick vi ut med "Canal Saint Martin" som började nästan där vi bodde (Rèpublique). Trevligt ställe att promenera med små slussar här och var.
 
På vägen upp mot Sacré Coeur så köpte jag en Eclaire. Var ju tvungen att prova detta Franska bakverk i Frankrike. Helt ok, men lite mesig chokladsmak :o) Men de smakade precis som de jag gjorde själv efter recept så jag antar att det är så de ska smaka.
 
På vägen upp till Sacré Coeur så gick vi på en gata som hette "Bl de Magenta". Om man någon gång ska köpa en bal- eller brudklänning är det definitivt hit man ska gå! Fanns huuuur många sånna affärer som helt och klänningar i alla prisklasser. De flesta faktiskt riktigt billiga :o)
 
Sacré Coeur. Väldigt vacker kryka!

Bild tagen från en park på baksidan av kyrkan.

Vacker utsikt från toppen!


Hela området Montmarte söder och väster om katedralen var väldigt mysigt att strosa runt i! Här ligger bland annat butiken "La Case de Cousin Paul" där man kan köpa sånna där "Happy Lights bollar" till en ringa summa i alla möjliga färger.
 
 Efter att vi shoppat lite så käkade vi lunch på en jättemysig restaurag.
 
I detta område ligger även Moulin Rouge.

Dag tre, söndag. Det mesta var stängt så vi tog tåget till Versailles vilket tog en timma i runda slängar. Fantastisk slott och vilken trädgård/park! Älskade det!

Spegelrummet

Fler gångar med massor av vackra tavlor.

 
Men det bästa var helt klart parken där man hittade en stor sjö där man kunde ro runt i små båtar eller bara ligga och gräset och götta sig i solen!

Eller käka en baugette till Lunch.



Åt godaste vaniljglassen här! Joel gillade den oxå ,o)

Massor av vackra fontäner fanns det. Känslan av dåtid förstärkes av musiken som strömmade ur högtalare överallt i parken.

Vy från slottet ut över parken. Lääääängst borta där på andra sidan sjön var vi. Det var en bit att gå om man säger så. Man ser det inte så bra på bilden, men det gick ut två "armar" på sjön vilket gjorde promenaden ännu längre (och vackrare).


Hur fint?! :o)

Jag skulle verkligen rekomendera alla att ta sig tid att åka till Versailles. Underbart ställe!

När vi kom tillbaka in till Paris så fräschade vi upp oss lite och käkade sedan på en restaurang ganska nära där vi bodde. Jag tycker att maten över lag var väldigt bra trots att vi inte åt på de finaste ställena!

Efter middagen så tog vi tunnelbanan för att kolla in Eifeltornet by night. Rätt häftigt faktiskt! Som alltid när man är utomlands så måste man äta creps med nutella och banan så de passade jag på att göra här. Jag säger bara MUMS!



Gillar att kameran tar så bra bilder när det är mörkt utan att behöva släpa med sig ett stativ :o)

Dag 4, måndag. Vi tog åter igen tunnelbanan till Eifeltornet. Vi var ju tvugna att kolla in det i dagsljus oxå lixom.
Vi hittade någon som ville ta ett kort på oss :o)

Sen skulle vi ta kort på oss själva tänkte vi. Jag tyckte inte att första kortet belv bra så vi tog några fler...

Men någon stans när vi tagit en si så där 7 kort så tröttnade Joel *hehe*

Tokstolle!


Vi gick till Triumph bågen och vidare ner på Champs-Élysées för lite shopping!

Jag är glad för jag får shoppa :o)

Kikade så klart in på Laduree för att köpa några Macarons :o)

Vi gick genom parken "Jardin des Tuileries" på väg till "Rue de Rivoli" för ytterligare shopping. Bland annat Forever 21 ligger här. Parken var iaf väldigt vacker. Älskar städer där man tagit sig möjlighet att ha grönområden mitt inne i stan. Gör så mycket för känslan!


Gick förbi Lovren igen..

Sedan vart det shopping och ett snabbt pit-stop på hotellet för att plocka upp väskorna innan vi tog tåget ut till flygplatsen.
 
Fyra underbara dagar i Paris var till ända! Jag kommer definitivt att komma tillbaka och då kanske inte gå 27 000 steg om dagen utan chilla lite mer. Vi stressade absolut inte fram, men trots att man strosar runt i sakta mak så blir det mycket gående. Fantastisk weekend hur som helst! :o)


Så underbart! En dag ska jag också till Paris och när man ser alla fina bilder blir man ännu mer sugen! :o)

Svar: Gillade Paris jättemycket! men det kanske framgick av texten *hihi* Väldigt vacker och mysig stad. Åk om du får möjlighet! :)
Linda Einemark

2014-07-03 // 19:01:38
» Emily

Oj det var ett blogginlägg som heter duga!! Ni ser ut att ha haft en toppenresa, som vanligt när du planerar! Kram

Svar: Eller hur *hihi* där ser man vad lite kommentarer kan göra :)
Linda Einemark

2014-07-03 // 22:55:34

Åh vilka härliga bilder och sicken längtan jag fick till Paris oxå... Älskar den staden!! Bilden på dig och Joel vid Eiffeltornet var jättefin, den när ni skrattar så :)
Kram från Grekland

Svar: Paris var fantastiskt! Kan lätt tänka mig att åka tillbaka! :) Hoppas ni har det bra i Grekland!
Linda Einemark

2014-07-05 // 08:41:21
» Jenny

Kul blogg med mycket blandat ;-) fortsätter gärna följa dig ;-) :-)

Svar: Roligt att läsa!
Linda Einemark

2014-07-07 // 18:00:18
» Jenny

Kul blogg med mycket blandat ;-) fortsätter gärna följa dig ;-) :-)

2014-07-07 // 18:00:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback