» 30-ÅRS TÅRTA #1

 
Till fikat när jag fyllde 30 så hade jag gjort den är tårtan. Jag ville ha en tårta som var täckt med marsipan och vad passar väl då bättre än en fyllning av ljusa bottnar, ett lager med hallonkräm, ett lager med hallonmousse och ett lager med glasskräm (dvs vaniljkräm blandat med grädde). Hela tårtan är spacklad med grädde och täckt med marsipan. Blommorna är gjorda i sockerpasta.
 
Jag tycker marsipan är godare, men det är svårare att få till snygga och jämna kanter än med sockerpasta som är mer elastisk. Dessutom så passar ju inte marsipan så bra till en chokladtårta och då är sockerpasta ett givet val.
 
Spetsbandet är gjort med en silikonform och med en speciell glasyr. Jag förstår inte varför, men första gången man smetar ut krämen och har inne den i ugnen så går det hur bra som helst att dra bort spetsen sen, men andra spetsen krånglar alltid. Det är som att när silikonformen är varm så stelnar inte spetsen. Jag hade inne den nästa dubbelt så länge andra gången och ändå så var det svårt att dra bort spetsen från formen. Bigriper inte hur det kan vara så :o(
 


» Anna

Ja visst känna de som instagram tar över mer. Får man följa dig där, har länge följt din blogg. Och vad heter du isåfall

Svar: Klart man får :o) Jag heter "thisislindisplace"
Linda Einemark

2014-07-07 // 19:33:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback