» RÅGSIKTSFRALLOR MED MORÖTTER, LIN- OCH SOLROSFRÖN

Förra helgen så bakade jag de här frukostfrallorna. Jag tror det var första gången som jag hade så pass mycket solrosfrön i men det gjorde dem väldigt saftiga och goda. Även morötterna bidrar till saftigheten. Frallorna är sedan penslade med vatten och toppade med chiafrön. Chiafröna smakar inte så mycket i sig själv, men jag tycker de ger frallorna en god textur. Vill man hellre toppa med solrosfrön eller pumpakärnor så går ju det precis lika bra :o)
 

Receptet räcker till cirka 25 frallor som väger 75 gram styck.
 
Ingredienser:
25 gram blå jäst
6 dl ljummet vatten
1 ägg
3/4 dl mörk brödsirap
1 morötter (eller motsvarande 2 dl fint riva morötter)
½ dl krossade linfrön
2 ½  dl solrosfrön
550 gram rågsikt
200 gram grahamsmjöl
150 gram durumvetemjöl
½ msk salt

Pensling: Vatten och chiafrön

Gör så här:
Lös jästen i vattnet och tillsätt alla ingredienser förutom ½ dl av rågsikten. Jobba ordentligt 10 min så degen känns smidig. Jäs övertäckt 90 min eller tills degen fördubblats i storlek. Forma ca 25 bollar a’ 75 gram styck. Placera på plåt med bakplåtspapper och jäs igen i cirka 60 minuter. Pensla med vatten och strö över chiafrön. Grädda i 200 grader varmluft i ca 10 min. Låt svalna på galler.
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback